Kati Horna: Compassie en Engagement


Kati Horna: Compassie en Engagement Foto: Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen.

Het Cobra Museum in Amstelveen presenteert van 3 maart tot en met 30 juni 2019 de tentoonstelling 'Kati Horna: Compassie en Engagement'. 

Kati Horna (Hongarije, 1912 – Mexico, 2000) legde als fotograaf tal van grote omwentelingen in de twintigste eeuw vast. Een leven als geëngageerde fotograaf was voor haar een manier om een bijdrage te leveren aan haar politieke idealen en tegelijkertijd als vrouw een onafhankelijk leven te kunnen leiden. Grote bekendheid verwierf Horna met haar geëngageerde foto’s van de Spaanse Burgeroorlog.

(Tekst gaat verder onder foto)

Kati Horna, zonder titel, 1937 De Spaanse burgergarde bij Bosque Carrasal

Kati Horna was een fotograaf van wereldklasse. Maar omdat ze zo bescheiden was en zichzelf zag als functionele ‘kunstwerker’ (haar eigen woorden) is haar werk onterecht lang weinig bekend gebleven.

Kati Horna legde in de vorige eeuw meerdere historische momenten vast, Als fotograaf verkoos ze betrokkenheid bij haar onderwerpen boven het artistieke sterrendom. Hierdoor heeft zij niet de bekendheid bij het grote publiek gekregen –  in tegenstelling tot haar generatie- en landgenoten Brassaï, Robert Capa, André Kertész en László Moholy-Nagy. Na grote overzichtstentoonstellingen in Mexico-Stad, Madrid en Parijs wordt Horna nu voor het eerst in Nederland oeuvre breed getoond.

De stijl van Kati Horna is geworteld in haar jeugd in het politiek woelige Budapest, en haar latere tienerjaren in Berlijn in de aanloop naar Hitlers bewind. Vanuit Berlijn ging ze eerst terug naar Boedapest, waar ze werd opgeleid door de Hongaarse fotograaf Jószef Pécsi. In deze periode begon haar levenslange vriendschap met medestudent Robert Capa. Ze behoorde tot een generatie jonge fotografen die gedwongen werd Hongarije te ontvluchten door de opstanden in de jaren dertig van de vorige eeuw en de dreiging van de Nazi’s. Onder hen waren onder meer Eva Besnyö (Hongarije, 1910 – Nederland, 2003) en Ata Kandó (Hongarije, 1913 – Nederland 2017), die zich beiden later in Nederland vestigden. Van hen wordt in deze tentoonstelling werk getoond in aanvullende presentaties.

In 1939 verhuisde Horna op 27-jarige leeftijd naar Mexico-Stad waar ze de rest van haar leven bleef wonen. Hier werd ze een van de meest actieve fotografen van de stad met talrijke publicaties op haar naam in kranten en tijdschriften zoals El arte de cocinar, Seguro Social, Mexico This Month, Tiempo, S.nob en Diseño. Ze bleef ze het Mexicaanse leven in beeld brengen, sociaal en geëngageerd. Van documentairefotografie over de wantoestanden in psychiatrische instellingen (Nosotros, 1944 en La Castañeda, ca 1960)  tot aan meer persoonlijke artistieke fotoprojecten over vampiers (History of a Vampire: It Happened in Coyoacán, 1962) en haar persoonlijke ervaring als vrouw en feminisme (Woman with Mask, 1962).

Kati Horna was actief in verschillende artistieke en intellectuele kringen in Mexico, samen met onder meer de surrealistische kunstenaars Leonora Carrington en Remedios Varo en beeldhouwer/architect Mathias Goeritz. Kati Horna, fotograaf. Compassie en Engagement toont Horna’s werk met meer dan 140 foto’s en publicaties uit magazines en kranten. De tentoonstelling laat de bezoekers een fenomeen ontdekken dat lange tijd in de schaduw van haar generatiegenoten heeft gestaan.

De tentoonstelling komt tot stand dankzij de medewerking van gastcurator Marisol Arguelles en Archivo Privado de Fotografia Y gráfica Kati Y José Horna. Het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen wordt ruimhartig ondersteund door de Gemeente Amstelveen en de BankGiro Loterij.

De tentoonstelling is te zien vanaf 3 maart 2019 tot en met 30 juni 2019.

Locatie


CoBrA Museum voor Moderne Kunst

Sandbergplein 1, Amstelveen