5 miljoen euro voor stervende sneltram 51
AMSTELVEEN - De Stadsregio Amsterdam trekt 5 miljoen euro uit om sneltram 51 in de laatste jaren van haar bestaan nog enigszins naar behoren te kunnen laten rijden.
Dat heeft wethouder Jeroen Brandes (PvdA) vanavond bekend gemaakt tijdens de Amstelveense raadsvergadering, waarin de gemeenteraad akkoord ging met een voorgenomen ombouw van de Amstelveenlijn. Omdat de realisatie van een nieuwe Amstelveenlijn nog enkele jaren op zich laat wachten, bestaan er in Amstelveen veel zorgen over de krakkemikkige en snel verslechterende staat van de huidige sneltrams die feitelijk nog tot 2019 moeten rijden.
Uitval
Op het 51-traject is nu al veel uitval en reizigers klagen steen en been over overvolle trams, zo publiceerde Het Parool onlangs. Om de grootste problemen in de slotjaren van Lijn 51 het hoofd te bieden is dus een potje van 5 miljoen euro gereserveerd. 'Lijn 51 is op. Je kan het zien als pleisterwerk,' zo liet Brandes weten.
Halte Gondel weg; Halte Meent beter bereikbaar
Omdat in de plannen voor de nieuwe Amstelveenlijn Halte Gondel in Amstelveen Zuid zal vervallen (ondanks diverse protesten), werd vanavond een motie ingediend om de halte Meent beter bereikbaar te maken voor bewoners van de wijken Middenhoven en Waardhuizen. Die motie werd aangenomen, maar de regioraad zal daar uiteindelijk over beslissen. Volgens Brandes wordt Halte Gondel opgeheven, maar blijft deze 'technisch wel bestaan'; de halte zou later alsnog toegevoegd kunnen worden als blijkt dat er problemen ontstaan quo bereikbaarheid en nabijheid van haltes.
300 miljoen
De nieuwe Amstelveenlijn gaat 300 miljoen euro kosten, waarvan de Stadsregio 213,7 miljoen euro betaalt. Het Rijk draagt 75 miljoen euro bij en de gemeenten Amsterdam en Amstelveen betalen 5,6 miljoen euro. De nieuwe Amstelveenlijn moet in de loop van 2020 operationeel zijn.