A9: Drie vragen aan... Herbert Raat
AMSTELVEEN - In de rubriek ‘Drie vragen aan…’ worden maandelijks drie korte vragen gesteld aan wethouder Herbert Raat (VVD) inzake het omvangrijke A9 project. De wethouder geeft compact antwoord.
Wilt u een vraag stellen aan de wethouder? Mail deze dan naar redactie@amstelveenz.nl o.v.v. ‘Vraag A9’. De rubriek 3 vragen aan wordt maandelijks gepubliceerd in AmstelveenZ Magazine. Wethouder Raat kreeg tot dusver de volgende vragen voorgelegd.
SEPTEMBER 2105
1. Is de verbreding van de A9 echt nodig?
‘De gemeente Amstelveen heeft geen invloed op de vraag of de A9 wordt verbreed. Het Rijk heeft al in 2007 besloten de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere te verbreden. Dit omdat het een traject is waar regelmatig files staan en het verkeer nog steeds toeneemt. Aangezien de randstad de economische motor is van ons land is goede bereikbaarheid van groot belang.’
2. De A9 is een rijksweg. Waarom betaalt de gemeente daar aan mee?
‘Om ervoor te zorgen dat omwonenden er wat betreft geluid en luchtkwaliteit niet op achteruit gaan investeert de gemeente 40 miljoen euro in bovenwettelijke maatregelen.’
3. Was er zonder crisis wel een tunnel gekomen?
‘De financiële onderbouwing van het tunnelplan was ook in de toenmalige hoogconjunctuur een ‘luchtkasteel’. Zo zouden we 3.000 woningen moeten bouwen en nog 200.000 m² kantoren. Maar niet alleen financieel is het goed dat het oude tunnelplan van tafel is. Een belangrijk nadeel van het tunnelplan wordt hiermee voorkomen; namelijk dat de toe- en afritten naar en van de A9 bij het Stadshart zouden vervallen. Daarmee zou de bereikbaarheid van het Stadshart en van het westelijk deel van de gemeente sterk verslechteren. Bovendien zou de verkeersdruk in de wijken fors toenemen met alle gevolgen van dien.
OKTOBER 2015
1. Worden bewoners betrokken bij de plannen voor de A9?
'Eind juni heeft Rijkswaterstaat samen met de gemeente Amstelveen een viertal meedenkbijeenkomsten georganiseerd. Ruim 80 actieve bewoners dachten mee over groeninrichting langs de A9, groeninrichting op de te overkappen delen van de A9 en de vormgeving van geluidschermen. Rijkswaterstaat bekijkt momenteel in overleg met de gemeente welke wensen en suggesties bij het verder vormgeven van het ontwerptracébesluit meegenomen kunnen worden.'
2. Wanneer kunnen bewoners zien hoe de verbreding wordt?
'In het voorjaar van 2016 wordt het ontwerptracébesluit voor het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht (voor het gebied Amstelveen) ter inzage gelegd. De plannen zijn dan openbaar en door iedereen in te zien.'
3 . Hoe kan je reageren op de plannen?
'Zes weken nadat het ontwerptracébesluit ter inzage is gelegd, kan er gereageerd worden op de plannen door een zogenoemde zienswijze in te dienen. In die periode organiseert Rijkswaterstaat informatiebijeenkomsten om het ontwerptracébesluit toe te lichten. Tijdens deze avonden is ook het Platform Participatie aanwezig. Zij kunnen, wanneer hier behoefte aan is, helpen met het formuleren en indienen van zienswijzen.'
NOVEMBER 2015
1. Komen er straks woningen op de overkapping tussen het Oude Dorp en de Amsterdamseweg?
'De overkapping is niet geschikt om woningen op te bouwen. Wat er wel komt bepalen we samen met omwonenden. Tijdens meedenksessies eind juni hebben bewoners hiervoor al eerste input geleverd. Daarmee zijn we aan het schetsen gegaan en hebben we kaders bepaald. De verdere uitwerking volgt later.'
2. Blijft de autoverbinding tussen de Amsterdamseweg en het Oude Dorp bestaan?
'Ja, deze blijft gewoon bestaan op de zelfde plaats. Deze verbinding ligt straks als het ware aan de rand van overkapping. Over de overkapping zelf komen geen nieuwe verbindingen voor auto’s maar wel voor fietsers en voetgangers.'
3. Wat is de toekomst voor de Annakerk?
'De Annakerk is een gemeentelijk monument en blijft wat ons betreft behouden. Het is toch een landmark van Amstelveen. De pastorie die naast de kerk staat wordt voor de werkzaamheden gesloopt. De functie van de kerk moet in de toekomst aansluiten bij het gebied, denk bijvoorbeeld aan een hotel of een restaurant. '
DECEMBER 2015
1. Wanneer starten de werkzaamheden en hoe lang gaat de aanleg duren?
'In 2019 start Rijkswaterstaat met de daadwerkelijke bouwwerkzaamheden, maar nu wordt er achter de schermen al hard gewerkt aan de wegverbreding. Ergens tussen 2024 en 2026 is de verbreding gereed en kunnen we over de vernieuwde A9 rijden.'
2. Verandert het centrumgebied van Amstelveen straks jarenlang in een bouwput?
'Ja, het centrumgebied gaat zeker een aantal jaar in een bouwput veranderen. Het verbreden van de A9, maar ook de aanleg van de Amstelveenlijn is een ingrijpend proces wat we samen met ondernemers en bewoners zo goed mogelijk willen aanpakken.'
3. Hoeveel rijstroken krijgt de A9 straks eigenlijk?
'De A9 krijgt bij Amstelveen twee keer vier rijstroken.'