Actief voor Amstelveen zet vraagtekens bij gebruik reguliere laadplekken door elektrische bedrijfsbusjes

Amstelveen - De lokale politieke partij Actief voor Amstelveen zet vraagtekens bij het bezetten van reguliere laadplekken door (zakelijke) elektrische busjes of bussen. 'De busjes staan vaak hele nachten op de laadplekken en kunnen dan niet gebruikt worden door particulieren,' meldt de partij.  

De partij meldt dat het gebruik van elektrische of hybride voertuigen steeds meer toeneemt en dat Amstelveen het belangrijk vindt om gebruik van duurzaam vervoer te stimuleren.  'Maar niet alleen particulieren schaffen elektrische vervoermiddelen aan, ook zakelijk wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Door bedrijven worden meer en meer elektrische busjes en vrachtwagens aangeschaft om zo bij te dragen aan groener vervoer.  In de praktijk blijkt dat deze voertuigen, zowel zakelijk als particulier, veelvuldig gebruik maken van de laadplekken die in eerste instantie door particulieren zijn aangevraagd.'

Op de stoep

Bij Actief voor Amstelveen is het bekend dat particulieren geen alleenrecht hebben. 'Maar de busjes staan vaak hele nachten op de laadplekken en kunnen dan niet gebruikt worden door particulieren. Hierdoor kan een tekort aan ruimte voor particuliere elektrische auto’s ontstaan. Raadslid Gonnie van Rietschoten stelt dat de reguliere laadplekken in grootte vaak ook niet geschikt zijn voor deze busjes waardoor op de stoep of deels op de weg wordt geparkeerd. Hierdoor kunnen onveilige verkeerssituaties ontstaan. Daarom heeft Actief voor Amstelveen daarover schriftelijke vragen aan B&W gesteld.

Vragen aan College B en W

Actief voor Amstelveen wil weten of het college met haar eens is dat particuliere laadplekken niet meer door bedrijfsbusjes gebruikt moeten worden? En of de gemeente in dat verband juridische mogelijkheden heeft om het opladen van bedrijfsbusjes op ongeschikte laadplekken te verbieden? Zo ja, is het college bereid daarop gerichte handhaving in te zetten? Als dat niet zo is, dan zou de Raad een voorstel tot vaststelling van een dergelijke regeling moeten worden voorgelegd.

Zakelijke elektrische busjes

Daarnaast vraagt van Rietschoten of het bekend hoeveel en welke laadplekken in Amstelveen qua grootte wel geschikt zijn voor zakelijke elektrische bussen/busjes?  En of het op basis van deze gegevens noodzakelijk is om tot uitbreiding van voor bedrijfsbusjes geschikte laadplekken te komen? Zo ja, hoe ziet het college een oplossingsrichting hiervoor en binnen welke termijn?


Meer nieuws

Algemeen vandaag 11:49

Vaste politiekraam op vrijdagmarkt Amstelveen blijkt al snel schot in de roos

Amstelveen - Dat de politie vanaf vandaag wekelijks op de vrijdagmarkt in Stadshart Amstelveen staat met een zogenoemde 'verbindingskraam' wordt door het publiek zeer gewaardeerd.  Al na enkele uren is gebleken dat er grote behoefte is aan laagdrempelig contact met de politie.  

Winkels vandaag 10:29

Stadshart Amstelveen verwelkomt nieuwe winkels

Amstelveen - Winkelcentrum Stadshart Amstelveen blijft in beweging met de aankondiging van nieuwe winkelopeningen. De transformatie van Pandora naar een nieuw winkelconcept is voltooid en binnenkort openen ook nieuwe winkels van BioSwiss Alps, Norah en Leonidas in het Stadshart om de diversiteit van het winkelaanbod te versterken.

Algemeen gisteren 15:55

Kinderen t/m 12 jaar opgelet: maak met jouw Amstelveense natuurfoto kans op een Canon Zoemini 2-printer

Amstelveen – De fotowedstrijd Natuurlijk Amstelveen van Canon en Visit Amstelveen duurt nog tot en met komende zondag 21 april 2024. De wedstrijd kent ook een speciale kids-categorie (t/m 12 jaar). De  jonge fotograaf die de mooiste foto maakt wordt beloond met een een Canon Zoemini 2-printer in zakformaat, waarmee foto’s direct vanaf een smartphone geprint kunnen worden.  

Algemeen gisteren 14:38

Fietsendieven sloegen vorig jaar bijna 500 keer toe in Amstelveen

Amstelveen - Fietsendieven hebben vorig jaar flink huisgehouden in Amstelveen. In een jaar tijd werden bijna 500 aangiftes gedaan van fietsdiefstal. Het werkelijke aantal diefstallen ligt vermoedelijk hoger, omdat niet iedereen aangifte doet.