Actief voor Amstelveen zet vraagtekens bij gebruik reguliere laadplekken door elektrische bedrijfsbusjes
Amstelveen - De lokale politieke partij Actief voor Amstelveen zet vraagtekens bij het bezetten van reguliere laadplekken door (zakelijke) elektrische busjes of bussen. 'De busjes staan vaak hele nachten op de laadplekken en kunnen dan niet gebruikt worden door particulieren,' meldt de partij.
De partij meldt dat het gebruik van elektrische of hybride voertuigen steeds meer toeneemt en dat Amstelveen het belangrijk vindt om gebruik van duurzaam vervoer te stimuleren. 'Maar niet alleen particulieren schaffen elektrische vervoermiddelen aan, ook zakelijk wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Door bedrijven worden meer en meer elektrische busjes en vrachtwagens aangeschaft om zo bij te dragen aan groener vervoer. In de praktijk blijkt dat deze voertuigen, zowel zakelijk als particulier, veelvuldig gebruik maken van de laadplekken die in eerste instantie door particulieren zijn aangevraagd.'
Op de stoep
Bij Actief voor Amstelveen is het bekend dat particulieren geen alleenrecht hebben. 'Maar de busjes staan vaak hele nachten op de laadplekken en kunnen dan niet gebruikt worden door particulieren. Hierdoor kan een tekort aan ruimte voor particuliere elektrische auto’s ontstaan. Raadslid Gonnie van Rietschoten stelt dat de reguliere laadplekken in grootte vaak ook niet geschikt zijn voor deze busjes waardoor op de stoep of deels op de weg wordt geparkeerd. Hierdoor kunnen onveilige verkeerssituaties ontstaan. Daarom heeft Actief voor Amstelveen daarover schriftelijke vragen aan B&W gesteld.
Vragen aan College B en W
Actief voor Amstelveen wil weten of het college met haar eens is dat particuliere laadplekken niet meer door bedrijfsbusjes gebruikt moeten worden? En of de gemeente in dat verband juridische mogelijkheden heeft om het opladen van bedrijfsbusjes op ongeschikte laadplekken te verbieden? Zo ja, is het college bereid daarop gerichte handhaving in te zetten? Als dat niet zo is, dan zou de Raad een voorstel tot vaststelling van een dergelijke regeling moeten worden voorgelegd.
Zakelijke elektrische busjes
Daarnaast vraagt van Rietschoten of het bekend hoeveel en welke laadplekken in Amstelveen qua grootte wel geschikt zijn voor zakelijke elektrische bussen/busjes? En of het op basis van deze gegevens noodzakelijk is om tot uitbreiding van voor bedrijfsbusjes geschikte laadplekken te komen? Zo ja, hoe ziet het college een oplossingsrichting hiervoor en binnen welke termijn?