Amstelveen heeft een Diverging Diamond Interchange (DDI) en dat is even wennen
Amstelveen - Op de Keizer Karelweg nabij Stadshart Amstelveen is afgelopen weekend in recordtempo een speciaal en complex kruispunt aangelegd in verband met de werkzaamheden rond Rijksweg A9. Voor veel weggebruikers is het even wennen, maar de nieuwe (tijdelijke) Diverging Diamond Interchange (afgekort DDI) lijkt vooralsnog goed te werken.
Sinds gisteren geldt er een compleet nieuwe verkeerssituatie op de Keizer Karelweg in Amstelveen, ter hoogte van de A9. Automobilisten dienen nu een deel in tegengestelde richting te rijden om het verkeerspunt te passeren en dat zorgt her en der voor verwarring. De aanleg van een DDI heeft uiteraard een reden: het verkeer kan op deze manier blijven rijden terwijl A9-aannemer VeenIX ruimte heeft om de verdiepte ligging van de A9 te bouwen.
Minder ruimte
Het voordeel van de nieuwe DDI is dat evenveel verkeer als op het oude verkeersplein op de Keizer Karelweg kan verwerken, maar op minder ruimte. CU-raadslid Bert de Pijper is in ieder geval onder de indruk van de manier waarop het kruispunt afgelopen weekend werd aangelegd, zo laat hij desgevraagd weten. Hij woont vlakbij het kruispunt en is direct omwonende.
22 wegregisseurs actief
Zelf ziet hij geen grote problemen sinds het nieuwe DDI-kruispunt er ligt. Hij is vooral onder de indruk hoe Rijkswaterstaat alles heeft georganiseerd. 'Voortreffelijk,' zegt hij in een reactie. 'De overlast werd tijdens de aanleg ook tot een minimum beperkt. Er liepen afgelopen weekeinde 22 wegregisseurs rond om het goede in banen te leiden. 'Ook voetgangers werden begeleid en ze monitoren alles.'
Mijn complimenten hoe de intensieve werkzaamheden aan de Keizer Karelweg dit weekend zijn uitgevoerd. Geen geluidsoverlast en keurige begeleiding door 22 (!!!) wegregisseurs.
— Bert de Pijper (@BertdePijper) August 2, 2021
Wennen
Maar het blijft natuurlijk even wennen en het oogt voor de meeste weggebruikers de eerste keer wat onoverzichtelijk door een behoorlijk hoeveelheid borden en pijlen. Zeker als je niet uit de buurt komt is het goed kijken waar je heen moet, maar als je eenmaal weet hoe de banen loopt is het een koud kunstje.
Een DDI is maatwerk, daarom werd vooraf al een rijsimulator ingezet waarmee de nieuwe verkeerssituatie vooraf kon worden getest door bewoners van Amstelveen. (Zie bijgaande YouTube-video van Rijkswaterstaat)