Amstelveen neemt geen genoegen met ‘papieren onderzoek’ naar granuliet-gebruik bij aanleg A9
Amstelveen - Gemeente Amstelveen vraagt alsnog om aanvullend onderzoek naar het gebruik van granuliet bij de aanleg van de nieuwe A9, die dwars door de stad wordt aangelegd. Wethouder Herbert Raat (A9, VVD) neemt geen genoegen met de uitkomst van een 'papieren onderzoek', waarin de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied concludeert dat bij het granulietgebruik aan alle juiste certificaten is voldaan.
Raat meldt in eerste instantie dat hij het goed nieuws vindt dat 'het op papier allemaal op orde is', maar laat desgevraagd weten 'meer duidelijkheid en breder onderzoek' te willen.
Geen onderzoek op locatie gedaan
Hij hekelt vooral het feit dat het onderzoek 'van achter een bureau is gedaan' en dat 'niemand de moeite heeft genomen om op locatie in Amstelveen de situatie te beoordelen.' Volgens de Omgevingsdienst was er namelijk geen toetsing op locatie noodzakelijk naar functie van gebruik of onderliggende bodemkwaliteit, zo meldt de gemeente in een persbericht. Het blijft dus een papieren conlcusie.
'Typisch Nederlandse mentaliteit'
Raat noemt het de 'typisch Nederlandse mentaliteit', waarbij maar al te vaak alleen wordt afgegaan op de papieren werkelijkheid. 'Als de vinkjes op de goede plek staan zal het wel goed zijn,’ zegt Raat. ‘Maar ga ook eens kijken hoe het er werkelijk aan toe gaat. Het zou goed kunnen dat de uitkomst straks hetzelfde is, maar onderzoek het wel goed en niet vanachter een bureau zonder te kijken,' zegt Raat.
2 à 3 maanden
De gemeente heeft inmiddels opnieuw aanvullend onderzoek aangevraagd bij de Omgevingsdienst. Die heeft aangegeven dat een dergelijk onderzoek twee à drie maanden in beslag zal nemen.
In Amstelveen wordt granuliet toegepast bij oprit 4 (richting Ouderkerk aan de Amstel) en op de locatie van het toekomstige tankstation (bij de Burgemeester A. Colijnweg). De Omgevingsdienst heeft, nadat Amstelveen dus al om onderzoek vroeg over de veiligheid van het gebruik, geconcludeerd dat het gebruik van granuliet door Rijkswaterstaat bij hen is gemeld en voldoet aan de juiste certificaten en dat die certificaten bovendien zijn afgegeven door een bevoegde partij.
Geen effecten mens en milieu
Tot dusver zijn er volgens de Omgevingsdienst, op basis van de beoordeelde stukken, ook geen relevante effecten voor mens en milieu. Zij volgen daarbij de uitspraak van de Raad van State van 13 oktober 2021, die zich baseert op alle bekende onderzoeken over de toepassing van granuliet als grond. Geconcludeerd is nu dat voor de toepassing van granuliet in het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht (het traject Amstelveen valt onder dat project) het juiste kader is gevolgd.
Groen Zand
De afgelopen periode blijkt de gemeente Amstelveen overigens verschillende vragen te hebben gekregen over het gebruik van 'groen zand' dat ter hoogte van de bypass bij de Keizer Karelweg is waar te nemen. De gemeente kan zorgen daarover wegnemen en laat weten dat het geen granuliet is. Op de betreffende plek wordt sowieso geen granuliet gebruikt. De groene zandkleur is afkomstig van één van de mineralen (chloriet) het zand. Er wordt bij het project zand gebruikt vanuit verschillende locaties/landen en de kleur kan daardoor afwijkend zijn.