Amstelveen pleit voor gedeeltelijke nachtsluiting Schiphol

Amstelveen pleit voor gedeeltelijke nachtsluiting Schiphol Foto: AmstelveenZ

Amstelveen – Het college van burgemeester en wethouders (b en w) pleit voor een gedeeltelijke nachtsluiting van Schiphol en vindt dat een verdere groei van de luchthaven geen extra geluidsoverlast of luchtvervuiling mag veroorzaken. Dat blijkt uit de beantwoording van kritische vragen van de Amstelveense fractie van GroenLinks.

GroenLinks pleitte eerder in een persbericht voor een einde aan de groei van Schiphol. In de beantwoording van de schriftelijke vragen van de partij laat b en w weten dat het zich aansluit bij het standpunt van de Bestuurlijke Regio Schiphol (BRS) waaruit blijkt dat er op dit moment nog te veel onduidelijkheden zijn om te kunnen besluiten over groei na 2020.  “Dit is in lijn met ons collegeprogramma, waarin staat dat eventuele groei van Schiphol alleen kan in balans met maatregelen waardoor geluidsoverlast en luchtvervuiling niet verder toenemen”, schrijft b en w.

Nachtvluchten

GroenLinks is ook niet blij met het aantal van 32.000 nachtvluchten. Eerder pleitte de VVD ook al voor actie tegen het toenemende aantal vluchten in de nacht in verband met overlast. B en w is hier ook niet blij mee en dringt daarom aan op een onderzoek naar een gedeeltelijke nachtsluiting van Schiphol. Het college voegt er aan toe dat deze nachtsluiting niet mag leiden tot extra verkeer in de randen van de nacht.

GroenLinks maakt zich ook zorgen over een door Schiphol gepland intensiever gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan omdat dit leidt tot meer overlast voor Amstelveners. B en w deelt deze zorgen en schrijft dat de inwoners niet nog meer overlast mogen krijgen dan ze nu al hebben.

Berekeningen

Daarnaast is GroenLinks kritisch op de manier waarop Schiphol tot nu toe berekent hoeveel overlast er is door geluid en door de slechte luchtkwaliteit omdat de kunstmatige berekeningen geen goed beeld zouden geven van de werkelijk beleefde overlast. In een reactie op deze kritiek pleit b en w er voor om de rekenmethode te verbeteren zodat de kloof tussen rekenen en beleven kleiner wordt. Het college wijst er op dat ook de minister van Infrastructuur en Milieu Cora van Nieuwenhuizen momenteel aandacht heeft voor deze kritiek.

Gekoppeld aan dit bericht


Reacties

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.