Amstelveen schudt slaapstad-imago af: trendy & hip
Amstelveen - Amstelveen lijkt het imago van saaie slaapstad behoorlijk te hebben afgeschud. De Telegraaf meldt in een paginagroot lifestyleartikel in de zaterdagkrant dat Amstelveen tegenwoordig als trendy gekwalificeerd kan worden, mede door een eerdere notering in het trendy platform USE-IT EUROPE.
Amstelveen heeft de opmerkelijke imago-switch vooral te danken aan een gevarieerde mix tussen kunst & cultuur, horeca, internationale samenstelling, winkelmogelijkheden en groen: een verborgen parel onder de rook van Amsterdam.
In het artikel (Telegraaf Premium) worden ANNA (kerk omgetoverd tot brouwerij), het Cobra Museum (internationaal aanzien), Museum JAN en P60 (leerschool van Martin Garrix) geprezen, maar ook diverse horecazaken krijgen een eervolle vermelding waaronder The WineKitchen at Sea, Café Het Wapen, restaurant Royal San Kong, Hotel Bar Abina en ijssalon Da Vinci.
Stadshart Amstelveen
Het viersterren winkelcentrum Stadshart Amstelveen met internationaal aansprekende modemerken en de internationale studentencampus Uilenstede doen overigens ook een duit in het trendy-imago-zakje van Amstelveen, zo blijkt uit het Telegraaf-artikel. En natuurlijk: het Amsterdamse bos (dat op Amstelveens grondgebied ligt) en de bijzondere (Rijksmonumentale) heemparken worden aangehaald.
Geen verrassing, wel geweldig
Voor wethouder Herbert Raat (Kunst & Cultuur, VVD) is het geen verrassing dat de imagoswitch van Amstelveen nu ook (inter-)nationaal opvalt, maar hij vindt het wel geweldig, zo laat hij in een reactie aan AmstelveenZ weten. ‘In de afgelopen 10-15 jaar is er enorm veel veranderd in Amstelveen,’ zegt hij. ‘Het succes is vooral ook te danken aan de vele ondernemers in Amstelveen. Het Oude Dorp is bijvoorbeeld enorm opgeleefd en persoonlijk vind ik het prachtig dat ANNA (Amsterdamseweg) wordt geprezen: we hebben destijds ondernemers opgeroepen, kom met een goed idee voor de Annakerk. Nu is die plek uitgegroeid tot een hippe culturele ontmoetingsplek waar iedereen die er komt van onder de indruk is.’
In 2017 kreeg de Annakerk een nieuwe culturele bestemming.
Volwassen geworden
Volgens Raat is Amstelveen de afgelopen jaren echt volwassen geworden. ‘We hebben echt een eigen identiteit gecreëerd met hele goede en zeer kwalitatieve voorzieningen op alle vlakken: of dat nu sport is, groen of kunst en cultuur.’ Het trendy imago van Amstelveen wordt de komende jaren volgens Raat alleen nog maar verder versterkt, bijvoorbeeld met de komst van een nieuwe bioscoop in het Stadshart en de uitrol van het culturele masterplan ‘De Stad als Podium’.
Geen kopie van Amsterdam
Raat waakt er daarbij voor dat Amstelveen haar identiteit, ofwel het Amstelveengevoel, niet uit het oog verliest: ‘We willen geen kopie van Amsterdam worden met Leidseplein-taferelen, maar een stad zijn met kwalitatieve en breed gewaardeerde voorzieningen, waar iedereen van kan genieten' aldus Raat. Hij is er van overtuigd dat Amstelveen de komende jaren nog veel meer gaat laten zien en dat het beste nog moet komen. 'We zijn pas net begonnen,' zegt Raat tot slot.
NB: de foto bij dit artikel is van voor de coronaperiode (Feest van Revival of the 80's in ANNA)