Amstelveen trekt plan voor betaald parkeren in hele gemeente terug na bezwaren
Amstelveen - Na felle bezwaren van inwoners heeft het College van B en W het plan om binnen nu en vijf jaar betaald parkeren in te voeren in heel de gemeente teruggetrokken. ‘We hebben geluisterd naar de bezwaren,’ zegt wethouder Herbert Raat (Parkeren, VVD).
Het college trekt het in november 2024 gepresenteerde invoeringsplan betaald parkeren dus terug. De gemeente komt nu met een nieuw voorstel voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Hierin wordt het strakke invoeringsschema losgelaten en vindt invoering pas plaats bij parkeeroverlast.
Beschermen
Raat benadrukt dat het nu ingetrokken invoeringsplan betaald parkeren geen manier was om extra geld in het laatje te krijgen, maar dat er ook moeilijk tegen dat beeld viel op te boksen. ‘We wilden met het plan vooral onze bewoners beschermen tegen parkeeroverlast, zodat ze hun auto nog voor de deur kwijt kunnen. We hoeven er geen euro aan te verdienen, maar doen het op basis van kostendekkendheid, Een bewonersvergunning kost daarom 40 euro per jaar. Dat is omgerekend 3,40 per maand, ofwel 1,5 liter benzine.’
Raat denkt dat veel mensen het schrikbeeld van Amsterdam voor zich hebben, waar de parkeertarieven veel malen hoger liggen.
‘Met het voorstel uit november 2024 wilde het college proactief kunnen ingrijpen bij verwachte parkeeroverlast door olievlekwerking, zodat inwoners geen overlast hoeven ervaren van parkeerders van buitenaf of inwoners uit wijken waarin al betaald parkeren geldt. Hierop kwamen tijdens de inspraakperiode echter veel bezwaren van inwoners binnen die momenteel geen parkeerdruk ervaren in hun wijk.
Wethouder Raat: ‘We hebben geluisterd naar deze bezwaren, waaronder een petitie met meer dan 6000 handtekeningen, en gaan hierin mee. We voeren betaald parkeren in wijken als Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen pas in als er sprake is van parkeeroverlast en voldaan wordt aan de gestelde criteria.’
Hij vervolgt: ‘Om ook rekening te houden met de wens van een ander deel van de inwoners die wél overlast ervaart en ons vraagt om betaald parkeren, maken we het mogelijk om sneller in te kunnen grijpen bij lokale overlast, zoals bij appartementencomplexen. Wij willen met ons parkeerbeleid zoveel mogelijk recht doen aan de belangen van onze inwoners, ondernemers en bezoekers.’
Nieuw parkeerbeleid
De inzet van het toekomstige parkeerbeleid is om ervoor zorgen dat er parkeerruimte beschikbaar komt voor inwoners, ondernemers, werknemers en bezoekers. Het College van B en W noemt de aanzuigende werking van gratis parkeren dagelijks, zowel overdag als ’s avonds, voelbaar: ‘Het nieuwe beleid maakt het mogelijk om lokale parkeeroverlastsituaties aan te pakken waartegen met het huidige parkeerbeleid niet opgetreden kan worden.
‘In het nieuwe voorstel vindt invoering plaats als er sprake is van parkeeroverlast, maar het kan sneller en in kleinere gebieden en bij een lagere parkeerdrukeis. Hiernaast bestaat de mogelijkheid om bij overlast betaald parkeren uit te breiden naar ’s avonds en zaterdagen. Er vinden twee keer per jaar in de gehele gemeente objectieve parkeermetingen plaats.’
Speciale vergunningen
In het nieuwe beleid wordt gekeken naar verbetering en uitbreiding van vergunningen, zoals ondernemers- en maatschappelijke vergunningen. Ook wordt gekeken naar het verstrekken van gratis vergunningen voor Amstelveenpas-houders en het inruilen van de gehandicaptenvergunning voor een gratis reguliere parkeervergunning.
Ook bestaan er vergunningen voor bepaalde doelgroepen, zoals voor forenzen, dienstverlenende beroepsgroepen en mantelzorgers. Kijk voor meer informatie op www.amstelveen.nl/parkeervergunningen.
‘Parkeerbeleid blijft kostendekkend’
Het tarief voor de parkeervergunningen is en zal volgens de gemeente kostendekkend blijven: ‘Een bewoners-vergunning kost € 40 per jaar. Voor bezoekers van inwoners geldt een laag parkeertarief van €0,25 per uur.’
Met een bezoekersvergunning kan het bezoek maximaal 12 uur parkeren en kunnen inwoners vijf bezoekers tegelijk online of telefonisch aanmelden. De tijden waar binnen betaald parkeren geldt variëren op basis van het soort parkeeroverlast. In de meeste woonwijken geldt betaald parkeren tussen 9.00-18.00 uur van maandag tot en met vrijdag. In sommige gebieden is dit uitgebreid naar zaterdagen en/of avonduren en in het Stadshart ook op zondag.
Proces
In 2023 en 2024 is de gemeenteraad betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe parkeerbeleid. Besluitvorming door de gemeenteraad vindt plaats in februari en maart. De definitieve behandelprocedure wordt woensdag 29 januari vastgesteld en gepubliceerd op de website van gemeente Amstelveen.