‘Amstelveen trekt waardevolle lessen uit Noord-Zuidlijn’
Amstelveen - Na een eerder werkbezoek aan Rotterdam heeft een Amstelveense delegatie vorige week een bezoek gebracht aan de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, om te leren over grote infrastructurele projecten.
De bezoeken passen in een nieuwe Amstelveense werkwijze waarbij de gemeente andere gemeenten bezoekt die ervaring hebben met grote infrastructurele projecten, met name op het gebied van bereikbaarheid en communicatie tijdens werkzaamheden.
Dure bureaus
‘We hadden hier dure bureaus voor kunnen inhuren, maar het is een stuk efficiënter en effectiever als medewerkers het zelf ervaren. Je hoort over de start, waar Amsterdam tegen aan liep en hoe ze het uiteindelijk letterlijk op de rit hebben gekregen. Daar zijn vanuit de Noord-Zuidlijn echt waardevolle lessen uit te trekken voor Amstelveen’, meldt VVD-wethouder Herbert Raat (verantwoordelijk voor de infrastructurele projecten A9 & Stadshart).
Huzarenstukje
Collega wethouder Rob Ellermeijer (eveneens VVD en verantwoordelijk voor de ombouw van de Amstelveenlijn): 'Organisatorische daadkracht, goede communicatie met bewoners, bedrijven en reizigers en bereikbaarheidsregie, waren aandachtspunten die de Noord-Zuidlijn uiteindelijk goed heeft opgelost. Natuurlijk zijn ze terecht trots op dit huzarenstukje, want dat is de Noord-Zuidlijn. Tijdens het bezoek ook alle openheid over de moeilijke fase waarin de Noord-Zuidlijn heeft verkeert. Goed dat we zo als buren van elkaar leren’, aldus Ellermeijer.
Communicatie
Belangrijk leerpunt voor het project Noord-Zuidlijn was de aanpassing van interne werkwijzen. Volgens de directeur van project Noord-Zuidlijn is een cultuuromslag nodig. De Amstelveense delegatie maakte ook een rit van noord naar zuid met de metro waarbij de delegatie op diverse stations uitleg kreeg over onder andere routing, veiligheid en kunst.
Wat er staat te gebeuren in Amstelveen
Tussen 2020 en 2026 gaat Rijksweg A9 van drie naar vier rijstroken. Ook komt de rijksweg over een lengte van 1,3 kilometer verdiept te liggen. Ter hoogte van het Oude Dorp, het Stadshart en het huidige fietstunneltje bij de Meander komen overkappingen. De werkzaamheden aan de Amstelveenlijn zijn onlangs gestart. Eind 2020 rijdt er een nieuwe Amsteltram. Met drie ongelijkvloerse kruisingen en nieuw materieel een snelle, veilige en comfortabele verbinding tussen Amstelveen en Amsterdam.