Amstelveen van voorheen (225)
Amstelveen - AmstelveenZ.nl duikt op zondagen in het verleden van Amstelveen en toont daarbij foto’s van vroeger. In aflevering 225, op de dag dat de nieuwe Amstelveenlijn (Lijn 25 ofwel Amsteltram) in gebruik is genomen, nog voor 1 keer een paar foto's van de voormalige sneltram 51.
De 51 was bijna dertig jaar de rechtsreekse ov-verbinding van Amstelveen met het Centraal Station. De lijn kampte gedurende die drie decennia met veel storingen en uitval. Dat begon al direct bij de ingebruikname in 1990: de problemen werden nooit volledig opgelost. Zeker in de laatste jaren was het materieel verouderd en was het kommer en kwel.
Ook stond de veiligheid van sneltram 51 (een combinatie tussen een metro en een tram) lang ter discussie, na enkele ernstige en ook dodelijk ongevallen. In de beginjaren was er ook roep om de terugkeer van Buslijn 67.
De nieuwe Amstelveenlijn, Lijn 25 ofwel de Amsteltram, is in ieder geval veiliger door drie ongelijklvloerse kruisingen.
De nieuwe lijn (waar 15G-toestellen op rijden) is ook sneller, maar dat komt met name omdat er vier haltes zijn verdwenen ten opzichte van zijn voorganger. Vooral inwoners van Waardhuizen zijn slechter af: zij verloren de achter elkaar gelegen haltes Gondel en Marne waar de 25 niet meer stopt. Ook de haltes Amstelveen Centrum en Spinnerij zijn niet meer teruggekomen.
Met de ingebruikname van Lijn 25 is ook de tijdelijke vervanger Bus 55 uit de roulatie gehaald. Die reed, net als de 25 nu, niet verder dan Station Zuid in Amsterdam.
Oude foto’s van Amstelveen welkom
De tramkiekjes van deze week zijn afkomstig uit het archief van AmstelveenZ en werden een aantal jaar geleden gemaakt; de bovenste twee door fotograaf Nickelas Kok. Heb jij eventueel een oude foto van Amstelveen in je bezit die je graag wilt laten zien in deze rubriek? Stuur dan je oude foto per e-mail naar info@amstelveenz.nlo.v.v. Amstelveen van Voorheen en wij plaatsen 'm graag! Indien gewenst natuurlijk met naamsvermelding.