Sneltram 51. [Archief, KawijKo Media]

Amstelveen van voorheen (225)

Amstelveen - AmstelveenZ.nl duikt op zondagen in het verleden van Amstelveen en toont daarbij foto’s van vroeger. In aflevering 225, op de dag dat de nieuwe Amstelveenlijn (Lijn 25 ofwel Amsteltram) in gebruik is genomen, nog voor 1 keer een paar foto's van de voormalige sneltram 51.

De 51 was bijna dertig jaar de rechtsreekse ov-verbinding van Amstelveen met het Centraal Station. De lijn kampte gedurende die drie decennia met veel storingen en uitval. Dat begon al direct bij de ingebruikname in 1990: de problemen werden nooit volledig opgelost. Zeker in de laatste jaren was het materieel verouderd en was het kommer en kwel.

tram_51_kawijko_archief.jpg

Ook stond de veiligheid van sneltram 51 (een combinatie tussen een metro en een tram) lang ter discussie, na enkele ernstige en ook dodelijk ongevallen. In de beginjaren was er ook roep om de terugkeer van Buslijn 67.

De nieuwe Amstelveenlijn, Lijn 25 ofwel de Amsteltram, is in ieder geval veiliger door drie ongelijklvloerse kruisingen.

sneltram_51_marne (1).jpg

De nieuwe lijn (waar 15G-toestellen op rijden) is ook sneller, maar dat komt met name omdat er vier haltes zijn verdwenen ten opzichte van zijn voorganger. Vooral inwoners van Waardhuizen zijn slechter af: zij verloren de achter elkaar gelegen haltes Gondel en Marne waar de 25 niet meer stopt. Ook de haltes Amstelveen Centrum en Spinnerij zijn niet meer teruggekomen.

sneltram_51_metro_amstelveen_amstelveenz.jpg

Met de ingebruikname van Lijn 25 is ook de tijdelijke vervanger Bus 55 uit de roulatie gehaald. Die reed, net als de 25 nu, niet verder dan Station Zuid in Amsterdam.

bus_55_amstelveen_gvb_gondel_station_zuid.jpg

Oude foto’s van Amstelveen welkom

De tramkiekjes van deze week zijn afkomstig uit het archief van AmstelveenZ en werden een aantal jaar geleden gemaakt; de bovenste twee door fotograaf Nickelas Kok. Heb jij eventueel een oude foto van Amstelveen in je bezit die je graag wilt laten zien in deze rubriek? Stuur dan je oude foto per e-mail naar info@amstelveenz.nlo.v.v. Amstelveen van Voorheen en wij plaatsen 'm graag! Indien gewenst natuurlijk met naamsvermelding.  


Meer nieuws

Wonen vandaag 10:51

Van Oud-Zuid naar The Mayor

Amstelveen - Leo (68) en Anja (66) Bronkhorst woonden praktisch om de hoek van The Mayor aan de Minervalaan in Amsterdam-Zuid. Het was een prachtig appartement, maar het ontbreken van een buitenruimte voelde toch niet goed. Het stel was gewend aan een huis met een grote tuin, maar het onderhoud wilden ze niet meer. In The Mayor vonden ze het beste van twee werelden.

Winkels vandaag 10:29

Stadshart Amstelveen verwelkomt nieuwe winkels

Amstelveen - Winkelcentrum Stadshart Amstelveen blijft in beweging met de aankondiging van nieuwe winkelopeningen. De transformatie van Pandora naar een nieuw winkelconcept is voltooid en binnenkort openen ook nieuwe winkels van BioSwiss Alps, Norah en Leonidas in het Stadshart om de diversiteit van het winkelaanbod te versterken.

Algemeen gisteren 15:55

Kinderen t/m 12 jaar opgelet: maak met jouw Amstelveense natuurfoto kans op een Canon Zoemini 2-printer

Amstelveen – De fotowedstrijd Natuurlijk Amstelveen van Canon en Visit Amstelveen duurt nog tot en met komende zondag 21 april 2024. De wedstrijd kent ook een speciale kids-categorie (t/m 12 jaar). De  jonge fotograaf die de mooiste foto maakt wordt beloond met een een Canon Zoemini 2-printer in zakformaat, waarmee foto’s direct vanaf een smartphone geprint kunnen worden.  

Algemeen gisteren 14:38

Fietsendieven sloegen vorig jaar bijna 500 keer toe in Amstelveen

Amstelveen - Fietsendieven hebben vorig jaar flink huisgehouden in Amstelveen. In een jaar tijd werden bijna 500 aangiftes gedaan van fietsdiefstal. Het werkelijke aantal diefstallen ligt vermoedelijk hoger, omdat niet iedereen aangifte doet. 

Algemeen 17 apr. 2024 15:34

Meer dan helft dodelijke verkeersslachtoffers in Noord-Holland (87) reed op de fiets

Amstelveen - In de provincie Noord-Holland waren in 2023 87 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren. Meer dan de helft van de verkeersslachtoffers in de provincie reed op de fiets. De provincie wil het aantal slachtoffers terugdringen door zich op basis van data te richten op locaties en doelgroepen waar het risico op een ongeval met letsel het grootst is.