Amstelveenlijn: drie grote kruispunten volledig verdiept


Amstelveenlijn: drie grote kruispunten volledig verdiept
Foto: Toekomstschets kruising Zonnestein/Beneluxbaan, Amstelveenlijn

AMSTELVEEN - De drie grote kruisingen van de nieuwe Amstelveenlijn worden alle drie volledig verdiept aangelegd. Dat heeft Vervoerregio Amsterdam vandaag bekend gemaakt, nadat in Amsterdam het contract werd getekend met VITAL; het bedrijf dat de ombouw gaat realiseren.

VITAL is een samenwerkingsverband van VolkersWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS en won recent de aanbesteding. VITAL heeft enkele vernuftige oplossingen bedacht en gaat de ombouw realiseren voor een aanneenmsom van net geen 136 miljoen euro.

Verkorten
VITAL kwam van vier grote bouwbedrijven niet alleen met het finaciëel voordeligste plan, maar wist ook de bouwperiode te verkorten en kan met het gepresenteerde plan de hinder tijdens de ombouw en overlastperiode behoorlijk beperken. Zo gaat het bedrijf speciale bouwrotondes aanleggen (Vitaltondes), waardoor de Beneluxbaan tijdens de ombouw 2-baans breed (2x2) kan blijven.

Grote winst
Grote winst voor gemeente Amstelveen is ook dat het kruispunt Sportlaan/Beneluxbaan (net als de kruisingen Zonnestein en Kronenburg) volledig verdiept wordt aangelegd, terwijl deze eerst half verdiept zou worden aangelegd. Ook blijft de oost-west verbinding op het kruispunt tijdens de bouw behouden, waardoor winkelcentrum Groenhof, de Internationale School en de Van der Hooplaan veel beter bereikbaar blijven dan verwacht.

Verheugd
Ook blijven alle haltes van Lijn 5 tijdens de ombouw in gebruik, op een zomerbuitendienststelling na. Wethouder Jeroen Brandes (PvdA) toonde zich verheugd over de nieuwe oplossingen, maar waarschuwt wel dat er enkele jaren hinder zal zijn. De absolute piek van de werkzaamheden ligt gecentreerd in de zomer van 2019.  

300 miljoen
Gemeente Amstelveen draagt 6 miljoen euro bij aan het project, dat in totaal 300 miljoen euro moet kosten. Amstelveen is niet aansprakelijk voor eventuele oerschrijdingen. De huidige Lijn 51 blijft tot maart 2019 rijden, daarna wordt deze vervangen voor Bus 55. In het eerste kwartaal van 2021 moet de nieuwe Amstelveenlijn in gebruik worden genomen.

 


Reacties