AmstelveenSport steeds zichtbaarder
Amstelveen - AmstelveenSport zet zich in om Amstelveners gezond te laten bewegen. Ruim tachtig medewerkers zijn dagelijks actief om vanuit de verschillende bedrijfsonderdelen bewegen en sporten te stimuleren en te faciliteren. Immers, sport en bewegen helpt om burgers gezond te houden en draagt bij aan een betere samenleving. Die betrokkenheid voor het welzijn van alle Amstelveners, is ook terug te zien in de rol die AmstelveenSport aanneemt naar haar eigen medewerkers toe.
Maatschappelijk belang
Frouke van Griensven, Manager HR bij AmstelveenSport sinds 1 juni 2018: ‘We zijn een organisatie met een groot maatschappelijk belang. Een aantal jaar geleden werd duidelijk dat onze organisatie toe is aan verzakelijking, alles wat we ondernemen moet goed over worden nagedacht. Dat resulteerde er in dat medewerkers met een bredere blik naar zijn of haar werkzaamheden moesten gaan kijken. We denken steeds meer na over de balans tussen onze rol en onze professionele insteek bij het nemen van initiatieven. Hoe zorgen we ervoor dat we alle activiteiten laagdrempelig kunnen blijven aanbieden? Toen ik hier ruim twee jaar geleden begon, was er al een start gemaakt met deze professionalisering, de plannen moesten nog verder worden uitgezet. Er zijn nieuwe mensen gekomen om leiding te geven en met elkaar werken we er hard aan om deze communicatie op elkaar af te blijven stemmen.‘
Tegelijkertijd is er door het management en de directie meer ingezet op het wel en wee van de eigen medewerkers. Frouke van Griensven: ‘Zoals we als AmstelveenSport graag voor alle Amstelveners willen zorgen in het kader van bewegen, zo zorgen we als werkgever ook goed voor onze eigen medewerkers. Het is belangrijk dat onze medewerkers zich lekker in hun vel voelen. We zijn veel meer het open gesprek met elkaar aangegaan, hebben meer betrokkenheid gecreëerd bij de medewerkers, en ook onderling werd er gewerkt aan laagdrempeligheid. Er kwam veel meer transparantie en rust.’ De effecten van deze inzet waren direct zichtbaar. ‘Zo hebben we het ziekteverzuim met elkaar omlaag weten te brengen van gemiddeld achttien procent naar vijf procent’, vertelt de gedreven Manager HR.
Cultuuromslag
Aan de verandering in bedrijfscultuur die twee jaar geleden werd ingezet bij AmstelveenSport is volgens Frouke van Griensven hard gewerkt. ‘De structuur is in positieve zin veranderd. Goed werkgeverschap is hoog in het vaandel komen te staan. De vraag is natuurlijk, als we naar de huidige situatie rondom Corona kijken, wat onze normale situatie gaat worden.
Het uitgangspunt blijft: sporten is gezond. Dat blijven we invulling geven en wellicht op een andere manier. Bijvoorbeeld met de zwemlessen voor kinderen: de lessen zijn gewijzigd naar een half uur en is er meer tijd tussen de lessen door. Zo bieden we letterlijk de ruimte aan onze gasten, groot en klein, en aan onze medewerkers om op een veilige manier het werk te kunnen uitvoeren. Dat zijn de uitdagingen waar we voor staan. We willen natuurlijk graag iedereen bereiken en daarbij nodigen we onze medewerkers uit om steeds out of the box te denken. Van de diverse doelgroepen krijgen we direct terug of de activiteit geslaagd is, we weten meteen of we voldoening hebben gecreëerd in de breedste zin van het woord. En dat maakt het werken in de sport echt ontzettend leuk en dynamisch. In ons digitale jaarverslag van 2019 (zie jaarverslag2019.amstelveensport.nl) is goed te zien hoe leuk ons werk is. We zijn voortdurend in beweging, daar zijn we sterk in!’
Betere zichtbaarheid
De vernieuwde structuur bij AmstelveenSport heeft een positief effect, zowel intern als extern. Ook de nieuwe uitstraling, zoals is terug te zien in bijvoorbeeld de vernieuwde website, geeft een positieve impuls aan de zichtbaarheid van AmstelveenSport. Frouke van Griensven: ‘Nog steeds krijgen wij reacties van mensen dat ze verbaasd zijn wat wij als organisatie allemaal doen. Ik denk dat de bescheidenheid die AmstelveenSport al zoveel jaar siert, mag worden versterkt naar een meer zichtbare rol in de Amstelveense samenleving. AmstelveenSport als een sterk werkgeversmerk, zonder daarbij de eigen identiteit te verliezen.‘ Ze vervolgt: ‘En dat we voortborduren op de huidige positieve structuur waarbij we onze eigen identiteit bewaken en we uitdagende omstandigheden van buitenaf, zoals we nu met de situatie rondom Corona ondervinden, vooral omarmen. Ik heb gezien hoe goed we de situatie met elkaar hebben weten op te vangen. En mogen er andere regels komen voor wat betreft de Corona-crisis, onze basis staat in ieder geval.‘
www.amstelveensport.nl/vacatures
www.meerkamp.nl/vacatures