Amstelveen – Steeds meer Amstelveners lijken te beroerd te zijn om na het doen van boodschappen hun winkelwagentje terug te brengen naar de betreffende supermarkt. Ze laten het karretje na het uitladen achter op straat met vaak een kettingreactie tot gevolg. Het probleem speelt volop bij winkelcentrum Groenhof, waar drie supermarkten (AH, Jumbo en Lidl) zijn gevestigd. Voor diverse ondernemers op het centrum en wijkbewoners is het een doorn in het oog.
Het probleem van zwervende winkelwagentjes is niet nieuw en speelt bij meer supermarkten, maar neemt steeds ernstigere vormen aan. Ook gemeente Amstelveen is op de hoogte en heeft de handhaving rond Winkelcentrum Groenhof, dat bekend staat als het nummer 1 boodschappencentrum van Amstelveen, inmiddels geïntensiveerd en hoopt vooral dat klanten en ook supermarkten hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

Volgens de gemeente is het probleem verder verergerd sinds de supermarkt in Winkelcentrum Waardhuizen anderhalf jaar geleden de deuren sloot. Handhaving haalt geregeld achtergebleven winkelkarretjes weg uit de openbare ruimte. Ze worden in grote straal rond het winkelcentrum achtergelaten: zelfs van nabij Ziekenhuis Amstelland tot in Waardhuizen.

Omdat klanten hebben aangegeven dat er onvoldoende (officiële) terugplekken zijn rond het centrum is er inmiddels een vergunning aangevraagd om twee extra terugbrengstations te realiseren rond het winkelcentrum. Hoe die worden worden vormgegeven en waar die komen is nog niet duidelijk. Een probleem is namelijk dat alle drie de supermarkten verschillende wagentjes hebben.

In de directe omgeving van het winkelcentrum zorgt één niet teruggebracht winkelwagentjes vaak al snel voor een kettingreactie: als er een staat, zetten andere mensen hun karretje er net zo makkelijk bij. Omdat alle drie de supermarkten verschillende karretjes hebben wordt dat al snel een zooitje. Naast karretjes worden ook mandjes achtergelaten.

De vraag is of extra terugbrengplekken het probleem gaan tackelen, omdat wagentjes ook stukken verderop terug worden gevonden. De wijkboa zoekt al enige tijd naar een oplossing en heeft met contact winkeliers en klanten, zoekend naar een lange termijn oplossing. Die lijkt echter vooral te liggen in het gedrag van klanten.
