Babbeltruc: slachtoffer geeft iPad en pinpas mee aan 'bankmedewerker'
Amstelveen - Opnieuw is een inwoonster van Amstelveen slachtoffer geworden van een babbeltruc. Een oplichter die zich voordeed als bankmedewerker, wist zondagavond een iPad en een pinpas buit te maken door zich uit te geven als medewerker van de bank.
Het slachtoffer was benaderd door de bank met de mededeling dat er een virus op haar iPad zat en haar pinpas niet goed meer werkte.
Medewerker van de bank
Een 'bankmedewerker' kwam langs aan de deur en wist het slachtoffer te overtuigen dat ze haar pinpas en iPad mee moest geven en zo geschiedde. De oplichter verdween vervolgens met de noorderzon. De politie is ter plaatse gekomen en maakte melding van de oplichtingstruc op Instagram. De politie heeft onderzoek in de buurt gedaan. Onbekend is of de oplichter geldbedragen heeft kunnen pinnen.
Babbeltrucs
Babbeltrucs komen veelvuldig voor. Veel inwoners, met name (kwetsbare) ouderen, trappen er in - met alle gevolgen van dien. De babbelcriminelen bellen vaak eerst op, geregeld namens de bank of een andere organisatie - en komen vervolgens aan de deur om zogenaamd pinpassen of goederen veilig te stellen. Ze komen vertrouwd over, waardoor veel mensen op het verkeerde been worden gezet.
Politie
Een bekende truc is ook dat de criminelen zich voordoen als politie of rechercheurs, met de smoes dat ze waardevolle goederen komen veiligstellen, omdat er criminelen op de loer liggen. Diverse inwoners hebben op die manier waardevolle goederen afgegeven die ze nooit meer terug hebben gezien. Babbeltrucs zijn er in vele vormen. Ook doen oplichters zich geregeld voor als medewerkers van energiebedrijven, post- en bezorgbedrijven, (thuis-)zorg, GGD of maatschappelijke instanties.