Beroering rond Spaans bedrijf dat betrokken is bij vernieuwing A9 Amstelveen

Beroering rond Spaans bedrijf dat betrokken is bij vernieuwing A9 Amstelveen  Foto: Rijksweg A9 Amstelveen

Amstelveen - Rond een partner van het bouwconsortium dat onder andere de A9 bij Amstelveen gaat vernieuwen is enige ophef ontstaan na een publicatie in De Volkskrant.

De Volkskrant meldt dat het Spaanse bedrijf FCC dat betrokken is bij de vernieuwing van de snelweg A9 bij Amstelveen verwikkeld zou zijn in tal van corruptieonderzoeken in Spanje en Zuid-Amerika.

Rijkswaterstaat maakte begin september bekend dat de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 Badhoevedorp - Holendrecht (waaronder het deel bij Amstelveen) definitief was gegund aan een consortium  bestaande uit Macquarie Capital, Siemens, Count & Cooper én het Spaanse FCC. Het consortium werkt onder de naam 'VEENIX'. 

De Volkskrant-publicatie heeft naar verluidt voor enige beroering gezorgd in Amstelveense politieke kringen. Wethouder Herbert Raat (A9, VVD) staat er vooralsnog nuchter in. 'Voor zover ons bekend controleert Rijkswaterstaat betrokken partijen vooraf intensief zoals dat gaat met Europese aanbestedingen. We gaan ervan uit dat dat hier ook is gebeurd. Amstelveen is ook geen partij in de keuze van het consortium. Wij dragen als gemeente circa 40 miljoen euro bij aan bovenwettelijke maatregelen, waaronder bijvoorbeeld een verdiepte ligging, extra overkappingen en groene geluidsschermen. Rijkswaterstaat gaat vervolgens, volgens de regels van Europese aanbesteding, over de uitvoering en zij zijn met alle expertise en juridische kennis die voorhanden is tot de gunning aan genoemde partijen gekomen.' [Tekst gaat verder onder foto]

A9: Wat staat er te gebeuren?

Bij Amstelveen wordt snelweg A9 tussen 2020 en 2026 over een lengte van 1,3 km verdiept aangelegd. Een eerder bedachte volledige ondertunneling, waaraan Amstelveen minimaal 100 miljoen euro had moeten bijdragen en bovendien financieel verantwoordelijk was voor overschrijdingen, bleek te risicovol voor de gemeente. Ook zou een tunnel te ingrijpende gevolgen hebben gehad voor de binnenstedelijke verkeersafwinkkeling. Het college van B & W besloot daarop opnieuw om tafel te gaan met Rijkswaterstaat. 

Het alternatief is uiteindelijk een verdiepte ligging met drie overkappingen geworden, waar Amstelveen dus circa 40 miljoen aan bovenwettelijke maatregelen aan bijdraagt. 'Hadden we dat niet gedaan dan hadden we een gewone onverdiepte snelweg gekregen', zegt Raat.

Overkappingen

Een overkapping over de te vernieuwen A9 komt ter hoogte van het Oude Dorp en wordt uitgerust met een park. Ook komt er een overkapping ter hoogte van het Stadshart/Keizer Karelweg (met onder andere een verkeersplein en een fietsbrug ofwel bomenbrug ) en tot slot komt er een 80 meter brede overkapping ter hoogte van het Bovenlandpad (tussen het te ontwikken appartementencomplex The Mayor en Meandertorens 3 en 4).

Het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht is het vijfde en tevens laatste traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.


Reacties