Beslissing over bouw van 2500 studentenwoningen Amstelveen laat langer op zich wachten
Amstelveen - De Raad van State heeft langer nodig om tot een beslissing te komen over het al dan niet verbieden van de bouw van 2500 studentenwoningen in de Amstelveense wijk Kronenburg.
Tegen de bouw van studentenwoningen in Kronenburg zijn beroepen aangetekend, nadat de gemeenteraad van Amstelveen een bestemmingsplan daartoe had vastgesteld. De Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), dat toezicht houdt op de (externe) veiligheid van Schiphol en de naleving van milieunormen en -regels, maakte onder andere bezwaar tegen de plannen omdat deze volgens de inspectie niet binnen de huidige regels passen.
Luchthaven Indeling Besluit Schiphol (LIB)
De beoogde bouwlocaties liggen namelijk in een vliegroute-zone (een zogenoemde LIB 4-zone), zoals vastgelegd in het Luchthaven Indeling Besluit Schiphol (LIB). Het LIB is er niet voor niets en is opgesteld om te voorkomen dat er ongewenste situaties ontstaan voor bewoners van een gebied onder andere in relatie tot geluidsoverlast en externe veiligheid. De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt daar toezicht op en zegt zich simpelweg aan de Wet en Regelgeving te houden.
Afwegingsruimte
Volgens gemeente Amstelveen passen de plannen (de realisatie van 2.500 sociale studentenwoningen met campuscontract en zo’n 1500 extended stay ruimtes) echter wel binnen de gemeentelijke afwegingsruimte van de in 2018 gewijzigde LIB-regelgeving. Op 15 februari vond er een hoorzitting plaats en normaliter volgt een uitspraak binnen zes weken vanaf de zitting. De Raad van State heeft echter aangegeven dit niet te halen en heeft de termijn daarom met zes weken verlengd, meldt de gemeente.
Woningnood
Wethouder Floor Gordon (D66) stelde eerder dat de transformatie van Kronenburg ‘een significante bijdrage moet leveren aan het terugbrengen van het nog steeds oplopende tekorten aan studentenwoningen voor alle vormen van onderwijs in deze regio, de reden waarom Kronenburg benoemd is als één van zeven sleutelprojecten in de Woondeal van de Metropoolregio Amsterdam met het Rijk.’