BMW & MINI occasion specialist Shift Up 5 jaar onderweg

Constantijn en Johan van Shift Up

Amstelveen - In vijf jaar tijd slaagde hij er bijkans in om zijn jongensdroom waar te maken. Met een scherp oog voor marktomstandigheden, het slim gebruiken van data, maar ook door vaak zijn intuïtie te volgen en kansen te zien, groeide zijn bedrijf uit tot een gewaardeerde occasion dealer met landelijke bekendheid. Wie is Constantijn Reiziger (29) en wat is het verhaal achter het groeiende succes van zijn bedrijf Shift Up?

‘Mijn opa heeft 45 jaar BMW gereden en ik mocht vaak mee als hij naar een nieuwe auto ging kijken. Ik vond dat echt prachtig; de showroom, de auto’s, de beleving. Daar is mijn voorliefde voor BMW en MINI ontstaan,’ zegt Constantijn.

Hij was feitelijk ook nog piepjong toen hij al op 23-jarige leeftijd de stap naar het ondernemerschap waagde. Na  tijdens zijn studententijd vele auto’s verhandeld te hebben en diverse baantjes in de volgens hem conservatieve autobranche had hij al heel snel het idee dat het anders én beter kon. Overtuigd van zijn plannen, weerhield zelfs de coronapandemie hem er niet van om in 2020 in het diepe te springen. ‘Ik ben iemand die altijd kansen ziet en ik dacht, als ik het nu niet doe, wanneer dan wel?’

En zo was Shift Up geboren. Voor wie het bedrijf nog niet kent: Shift Up is een onafhankelijke occasionspecialist die zich specifiek richt op jong gebruikte BMW’s en MINI’s. In feite is de filosofie van het bedrijf terug te brengen tot één simpele regel: ‘Behandel je klanten zoals je zelf ook behandeld wilt worden,’ zegt Constantijn.     

Niet veel
Een tot showroom omgebouwde bedrijfsunit aan de Keurmeesterstraat 18 in Amstelveen Zuid is de bakermat van het bedrijf. Constantijn weet het nog goed, de start 5 jaar geleden. ‘Het begin was natuurlijk spannend, je hebt je vaste baan opgezegd, het land zat op slot en daar sta je dan. We hadden slechts een paar auto’s en een bijna lege ruimte. Eigenlijk was het niet veel,’ blikt hij terug. Helemaal alleen was hij niet: in zijn zakelijke compagnon Johan had hij van meet af aan een trouwe partner. Waar Constantijn zich richtte op de inkoop, verkoop en marketing, richtte Johan zich op de distributie, logistiek en het ophalen en brengen van auto’s in binnen- en buitenland.

De coronaperiode, die zoveel ondernemers voorzichtig maakte, bleek juist als katalysator te werken, vertelt Constantijn. ‘Veel mensen waren op zoek naar wat nog wel kon en een auto kopen was een van die dingen. Dat was een uitje voor mensen. We lieten mensen thuis een proefrit maken door de auto langs te brengen toen we tijdens de lockdowns geen klanten konden ontvangen in onze showroom. Ook konden mensen online hun auto kopen, waarna wij hem aan huis kwamen bezorgen, wat overigens nog steeds gebeurd. Ook bij eventuele aftersales werkzaamheden komen we gewoon bij je aan huis, van Amsterdam tot aan Maastricht’ 

Nu vijf jaar verder moet Constantijn erkennen dat de doorloopsnelheid van auto’s nooit meer zo hoog is geweest als in die beginfase. ‘Dat was ongekend, we waren net begonnen en we maakten een vliegende start. Het leek wel of iedereen een andere auto wilde.’ Het was in ieder geval ook direct een helder signaal dat Shift Up op de goede weg was, iets dat de jonge ondernemer niet verraste. Want hij doet veel aan markt- en dataonderzoek en weet als geen ander hoe hij kan inspelen op de behoefte van mensen.

Strategisch
Los van zijn passie voor beide merken, is de keuze voor specifiek BMW en MINI zeker ook een strategische: ‘Beide merken hebben al heel lang een goede reputatie op het gebied van rijbeleving, luxe, kwaliteit en sportiviteit. Ook hebben ze een mooi toekomst perspectief. Het zijn premium-merken, maar wel weer heel anders dan bijvoorbeeld Porsche. Ze zijn bereikbaar voor een relatief grote doelgroep.’

Maar dat de weg naar succes nooit is geplaveid, weet de bevlogen BMW-man ook. ‘Zeker niet alles is direct goed gegaan. We hebben ook missers begaan en tegenslagen gehad.’ Zo herinnert hij zich nog dat er op nagenoeg hetzelfde moment één auto door twee verschillende mensen op zijn website werd verkocht, wat kwam door een vertraging in het systeem aan de achterkant. Maar het kon nog gekker: ‘We hebben ook eens drie kopers had voor één en dezelfde auto, die door samenloop van omstandigheden ook nog eens alle drie tegelijk in de showroom belandden. Het ging om een donkerblauwe MINI Clubman S. Dat was natuurlijk een hele ongemakkelijke situatie, want we konden hem maar aan één iemand verkopen. Uiteindelijk hebben we naast de gelukkige die dag, later ook twee identieke donkerblauwe Clubmans weten te vinden voor de andere kopers.’

Geen concessies

Hij vergeet ook nooit dat het in de beginfase een paar keer goed mis ging en dat er een paar oudere auto’s waren verkocht die mankementen bleven vertonen na aankoop. ’Dat deed ons financieel veel pijn, maar uiteindelijk was het vooral vervelend voor de klant. Het draait allemaal om klantbeleving. Je moet doen wat je zegt en daarin mag je nooit concessies doen. Als je zaken goed oplost, dan heb je klanten voor het leven. In de afgelopen paar jaar is dat gebleken doordat vele klanten al een tweede of zelfs een derde auto bij ons hebben gekocht, ook als er bij de eerste keer iets onder garantie vervangen moest worden. Dan kun je pas echt laten zien hoe je het verschil maakt. Door de jaren heen zijn we steeds nieuwere auto’s gaan verkopen, voornamelijk tot 5 jaar oud. Zo kunnen we ons volledig richten op een niche en beperken we het risico op aftersales werkzaamheden.’

Data vs onderbuikgevoel
Dat Constantijn de occasionmarkt goed kent en veel onderzoek doet, betekent niet dat hij zich blind staart op data, want zijn onderbuikgevoel blijkt ook een belangrijke rol te spelen: ‘Sterker nog, in die gevallen dat ik een misser beging had ik beter naar mijn onderbuikgevoel moeten luisteren,’ lacht hij.  ‘Als voor mij iets goed voelt en de data klopt, dan kan ik heel snel handelen. Dan koop ik op één dag bijvoorbeeld vijf X5’en in, omdat ik weet dat daar vraag naar is.’

De paar auto’s uit de beginfase hebben inmiddels plaatsgemaakt voor een enorm brede voorraad van zo’n vijfenzeventig auto’s. ’Tachtig procent van onze voorraad bestaat uit modellen waar grosso modo veel vraag naar is. Soms maken we wel eens een uitstapje met een exclusief M-model, ook omdat we dat zelf leuk vinden. Waar de meeste courante voorraad gemiddeld binnen enkele weken wordt verkocht, kan het bij een M-model een dag, maar soms ook een half jaar duren. Daar moeten we er dus niet te veel van op voorraad hebben’, grapt hij.

TikTok
Shift Up is in de afgelopen 5 jaar flink gegroeid en bezet inmiddels al drie bedrijfsunits aan de Keurmeesterstraat, met klandizie in heel Nederland. Die groei komt niet alleen door mond-tot-mondreclame en goede klantrecensies, maar ook door een slimme inzet van social media. Vooral de YouTube-video’s met rijtesten van uiteenlopende modellen, waarin Constantijn veelal te zien is, trekken veel bekijks, ook omdat ze niet al te jubelend zijn en kritische puntjes ook worden belicht. ‘Veel oudere video’s worden nog altijd goed bekeken en zorgen voor leuke leads. Maar ook Instagram en TikTok doen het goed. Het idee dat alleen jongeren op TikTok zitten klopt in ieder geval niet, we verkopen geregeld auto’s aan veertigers die ons op Tiktok hebben ontdekt.’

Waar hij en Johan in de beginjaren nog veel zelf deden, telt het team inmiddels zeven medewerkers en wordt er ook veel uitbesteed. ‘We werken inmiddels al jaren samen met acht partners in de regio die alle rijklaarmaak werkzaamheden voor ons uitvoeren. Het is ook leuk om te zien dat al die bedrijven met ons mee kunnen en willen groeien’, zegt Johan.

Constantijn kijkt met vertrouwen naar de toekomst, want de groei is er zeker nog niet uit. Trouw aan zijn bedrijfsnaam Shift Up, is hij een ondernemer die haast automatisch weer een versnelling verder wil. En er zijn zeker plannen voor de nabije toekomst. ‘Ik verwacht dat we binnen nu en anderhalf jaar wel naar een grotere locatie moeten uitkijken. En ja, we blijven het liefst in Amstelveen.’

Dit artikel verscheen eerder in de oktober-editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 102.

Meer nieuws

112 vandaag 16:16

Hele weekend geen trams in Uithoorn na zwaar ongeval

Uithoorn - Het tramverkeer in Uithoorn zal voorlopig nog ontregeld zijn door het zware ongeval dat zaterdagochtend vroeg plaatsvond. Het GVB meldt dat er het hele weekend geen trams rijden op het traject tussen Westwijk en Uithoorn Centrum.

Algemeen vandaag 12:46

Warm onthaal Sinterklaas in Amstelveen

Amstelveen - Sinterklaas heeft ook dit jaar weer kunnen rekenen op een warm onthaal in Amstelveen. Duizenden Amstelveners waren op de been om Sint welkom te heten. Zowel langs de route als op het Stadsplein in Stadshart Amstelveen, waar de burgemeester de Goedheiligman ontving, was het een drukte van belang.