Bus vervangt sneltram 51 per maart 2019
AMSTELVEEN – Sneltram 51 rijdt nog net iets langer dan een jaar van en naar Amstelveen voordat de lijn uit de roulatie wordt gehaald op het Amstelveense traject. Vanaf maart 2019 zijn Amstelveense reizigers minimaal anderhalf jaar aangewezen op een vervangende buslijn, totdat de nieuwe Amstelveenlijn gereed is (eind 2020).
De rechtstreekse verbinding van de lijn naar CS Amsterdam gaat daarmee verloren. Ook de nieuwe Amstelveenlijn, gereed eind 2020, rijdt niet verder dan Station Zuid (WTC), waar een overstap op de Noord Zuidlijn noodzakelijk is om CS te bereiken.
Tram 5
Tram 5 blijft, met uitzondering van de zomer van 2019 en een aantal losse weekenden, wel gewoon rijden in de bouwperiode - maar Amstelveen Zuid/Westwijk is in de bouwperiode (tot eind 2020) niet meer per tram bereikbaar.
VITAL
Hoofdaannemer van de nieuwe Amstelveenlijn, VITAL, kreeg vandaag bezoek van het college van B en W. Het bedrijf heeft zich in Amstelveen gevestigd met het oog op de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Het bedrijf voert momenteel voorbereidende werkzaamheden uit en zal over een jaar (begin 2019) starten met grootschalige werkzaamheden op drie grote Amstelveense kruispunten op de Beneluxbaan (Zonnestein, Sportlaan, Kronenburg).
Lees verder na de foto
Afronding 2021
Het ligt in de planning dat de vernieuwde Amstelveenlijn eind 2020 in gebruik wordt genomen en dat de afronding van het megaproject plaatsvindt in het eerste kwartaal van 2021.
Zomer 2019
De piekperiode van de gehele vernieuwingsslag van de Amstelveenlijn (infrastructuur, haltes en kruispunten) valt in de zomer van 2019. Die zomer gaat dus ook tram 5 uit de roulatie. VITAL weet de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw wel in stand te houden. Dit is mogelijk doordat het kruispunt Sportlaan volledig verdiept wordt aangelegd, in plaats van half-verdiept zoals aanvankelijk de bedoeling was. Met die oplossing wordt volgens de gemeente tegemoet gekomen aan een sterke wens van de omgeving. Het wegverkeer heeft eveneens baat bij de plannen van VITAL, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de Beneluxbaan behouden kunnen blijven tijdens de bouw.
Wethouder blij met VITAL
VITAL is een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Sinds 2017 is het bedrijf gevestigd aan de Bovenkerkerweg. Wethouder Amstelveenlijn Jeroen Brandes: ’Goed dat VITAL zich in Amstelveen heeft gevestigd. Ze zitten zo dicht op het werk en dat heeft zijn voordelen. Ik ben blij met hun aanpak. Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met hun maatregelen beperkt VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer’.
Voorgeschiedenis
De ombouw van sneltramlijn 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk vindt plaats tussen 2017 en 2020. VITAL won vorig jaar de aanbesteding onder andere doordat zij met slimme oplossingen kwam. Zo hoeft, door de werkwijze van VITAL, pas begin 2019 gestart te worden met grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan.