Amstelveen - Met de nieuwe campagne 'Breek uit je Bubbel' roepen de openbaar vervoer-bedrijven GVB, Connexxion en MeerPlus in samenwerking met de Vervoerregio ov-reizigers op om meer oog te hebben voor hun medereizigers en waar nodig actief hulp aan elkaar te bieden.
Uit onderzoek in de Vervoerregio Amsterdam (VRA), waar Amstelveen onderdeel van uitmaakt, blijkt dat bijna alle reizigers (90%) graag medereizigers helpen, maar dat zij tegelijkertijd de hulpvragen en behoeftes van andere reizigers niet opmerken.
Oortjes in
‘We willen wel helpen, maar zitten tijdens het reizen ook vaak in onze eigen bubbel. We luisteren naar muziek via oortjes, lezen een boek of versturen even snel een mail voor het werk. Hierdoor hebben we geen oog voor andere reizigers. Ook vindt één op de drie ondervraagde reizigers het lastig om in te schatten wanneer andere reizigers wel of geen hulp nodig hebben,’ zo meldt de Vervoerregio.
Zetje
Melanie van der Horst, lid dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, is blij met de campagne: "We werken hard aan het steeds inclusiever en toegankelijker maken van het ov. Maar soms heb je een helpende hand nodig van een ander. Door naar elkaar om te kijken kun je als reiziger écht een verschil maken voor iemand. Het is mooi om te zien dat de meeste mensen elkaar willen helpen. Met deze campagne geven we net dat zetje om daadwerkelijk hulp aan te bieden."
De campagne is vanaf begin deze maand anderhalve maand zichtbaar op de schermen van bussen, trams en metro's van alle vervoerders in de gehele Vervoerregio Amsterdam. Ook op social media besteden de vervoerders aandacht aan het thema.