Archief 2021

CDA fel tegen verhoging maximumsnelheid op Beneluxbaan

Amstelveen - ‘We moeten nooit meer terug naar hogere snelheden op de Beneluxbaan’, vindt Pier Rienks, fractievoorzitter van het CDA in Amstelveen. De oppositiepartij is fel tegen het eventueel terugdraaien naar de oude situatie, waarbij op delen van de Beneluxbaan 70 km/u mocht worden gereden.

AmstelveenZ meldde deze week dat de gemeente de definitieve snelheid op de Beneluxbaan nog gaat bepalen, nadat deze is aangepast naar max 50 kilometer per uur in verband met de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn. Uit de weekpoll van AmstelveenZ (stemmen kan nog steeds onderaan dit artikel) blijkt dat tot dusver ruim 60 procent van de meer dan tweeduizend reflectanten het liefste de snelheden in de oude situatie (een mix van 50 en 70) weer ingevoerd ziet worden.

Maximaal 50 km/u

Het CDA ziet dat anders en roept het college van B en W op (om ongevallen te voorkomen) de snelheid te houden op 50 km/u. Het CDA meldt: 'Het CDA neemt verkeersveiligheid serieus. Toen er vorig jaar een aantal ernstige ongevallen gebeurde op de kruising van de Beneluxbaan en Gondel stelde de partij vragen aan het college. Wat er op die plek kan verbeteren aan de verkeersveiligheid wordt nu onderzocht. ‘Harder rijden hoort daar natuurlijk helemaal niet bij’, aldus Rienks.

Langere remweg

Ook meldt het CDA: 'De vraag van AmstelveenZ over de snelheid op de Beneluxbaan leverde veel reacties op. Veel automobilisten ervaren 50 km/u als traag. Maar onderzoek wijst uit dat automobilisten hun snelheid moeilijk aanpassen als ze langere tijd op een hogere snelheid rijdt. Er ontstaat dan een heel onrustig verkeersbeeld.. Dat levert gevaar op, de remweg bij 70 km/u is twee keer zo lang als bij 50 km/u en ook de doorstroming wordt niet bevordert. Al denken velen dat wel’, zegt Rienks.

Verdiepte kruisingen

Met de nieuwe Amstelveenlijn zijn er drie kruisingen op de Beneluxbaan verdiept aangelegd. De rijbaan is ter hoogte van de kruisingen echter betrekkelijk smal. ‘Genoeg breed voor 50 km/u maar harder rijden is niet veilig. ‘Er is elke keer ook nog een afslag waar je rekening mee moet houden. Voor een goede doorstroming is het belangrijk dat de stoplichten goed op elkaar afgestemd worden’; vindt Rienks.

Racebaan

Volgens het CDA gebeurden er in het verleden op de Beneluxbaan veel ongevallen, vaak met ernstige gevolgen. Rienks: ‘Door het grote aantal ongevallen bij rotondes hebben we voorgesteld de aanrijsnelheid bij Amstelveense rotondes te verlagen naar 30 km/u. In veel gemeentes wordt gesproken om op veel meer plaatsen in de  bebouwde kom de snelheid te verlagen naar 30 km/u. Alles voor het sterk verhogen van de verkeersveiligheid. Dan gaan we in Amstelveen toch niet de Beneluxbaan weer terug veranderen in een racebaan!’, aldus Rienks.

Geef uw mening

Welke maximumsnelheid heeft jouw voorkeur op de Beneluxbaan?

De gemeente gaat de defintieve maximumsnelheid op gedeeltes van de Beneluxbaan nog bepalen. Welke maximumsnelheid vind jij gepast?

Totaal 9514x gestemd

Meer nieuws

Algemeen vandaag 14:43

Amstelveen overweegt Stadsfonds op te richten

Amstelveen - Het college van B en W is voornemens om een zogenoemd Stadsfonds in Amstelveen op te richten; een stichting van en door lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties die samen de stad commercieel, cultureel en sociaal aantrekkelijker maken, waarvan alle partijen in Amstelveen profiteren.

Algemeen vandaag 10:52

Weet jij een plek in jouw wijk die meer groen kan gebruiken?

Amstelveen - In het kader van de campagne ‘Groen moet je doen!’ vraagt gemeente Amstelveen inwoners om betegelde plekken in de openbare ruimte voor te dragen die meer groen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in hun eigen straat of wijk. Dat kan nog tot 1 mei 2024.

Sport vandaag 08:56

Karel Eykman school JD2 en JE1 winnaar schoolvoetbaltoernooi in Amstelveen

Amstelveen - Aan de lokale voorrondes van het KNVB schoolvoetbaltoernooi, die begonnen op woensdag 20 maart, hebben maar liefst 50 teams van 13 scholen in Amstelveen mee gedaan. Na vijf spannende weken van competitie hebben de beste acht teams van groep 5-6 en van groep 7-8 zich gekwalificeerd voor de finale op woensdag 24 april. De Karel Eykman school JD2 en JE1 kwamen als winnaar uit de bus.  

Algemeen gisteren 19:53

Weerstand tegen uitbreiding betaald parkeren in Amstelveen: petitie gestart

Amstelveen - Er leeft onder diverse inwoners weerstand tegen de uitbreiding van betaald parkeren in Amstelveen, zeker nu het er naar uitziet dat in de toekomst betaald parkeren in heel de gemeente zal worden doorgevoerd. Diverse wijkbewoners twijfelen aan de betrouwbaarheid van zogenoemde parkeerdrukmetingen en zien de urgentie van betaald parkeren niet in.