CDA fel tegen verhoging maximumsnelheid op Beneluxbaan
Amstelveen - ‘We moeten nooit meer terug naar hogere snelheden op de Beneluxbaan’, vindt Pier Rienks, fractievoorzitter van het CDA in Amstelveen. De oppositiepartij is fel tegen het eventueel terugdraaien naar de oude situatie, waarbij op delen van de Beneluxbaan 70 km/u mocht worden gereden.
AmstelveenZ meldde deze week dat de gemeente de definitieve snelheid op de Beneluxbaan nog gaat bepalen, nadat deze is aangepast naar max 50 kilometer per uur in verband met de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn. Uit de weekpoll van AmstelveenZ (stemmen kan nog steeds onderaan dit artikel) blijkt dat tot dusver ruim 60 procent van de meer dan tweeduizend reflectanten het liefste de snelheden in de oude situatie (een mix van 50 en 70) weer ingevoerd ziet worden.
Maximaal 50 km/u
Het CDA ziet dat anders en roept het college van B en W op (om ongevallen te voorkomen) de snelheid te houden op 50 km/u. Het CDA meldt: 'Het CDA neemt verkeersveiligheid serieus. Toen er vorig jaar een aantal ernstige ongevallen gebeurde op de kruising van de Beneluxbaan en Gondel stelde de partij vragen aan het college. Wat er op die plek kan verbeteren aan de verkeersveiligheid wordt nu onderzocht. ‘Harder rijden hoort daar natuurlijk helemaal niet bij’, aldus Rienks.
Langere remweg
Ook meldt het CDA: 'De vraag van AmstelveenZ over de snelheid op de Beneluxbaan leverde veel reacties op. Veel automobilisten ervaren 50 km/u als traag. Maar onderzoek wijst uit dat automobilisten hun snelheid moeilijk aanpassen als ze langere tijd op een hogere snelheid rijdt. Er ontstaat dan een heel onrustig verkeersbeeld.. Dat levert gevaar op, de remweg bij 70 km/u is twee keer zo lang als bij 50 km/u en ook de doorstroming wordt niet bevordert. Al denken velen dat wel’, zegt Rienks.
Verdiepte kruisingen
Met de nieuwe Amstelveenlijn zijn er drie kruisingen op de Beneluxbaan verdiept aangelegd. De rijbaan is ter hoogte van de kruisingen echter betrekkelijk smal. ‘Genoeg breed voor 50 km/u maar harder rijden is niet veilig. ‘Er is elke keer ook nog een afslag waar je rekening mee moet houden. Voor een goede doorstroming is het belangrijk dat de stoplichten goed op elkaar afgestemd worden’; vindt Rienks.
Racebaan
Volgens het CDA gebeurden er in het verleden op de Beneluxbaan veel ongevallen, vaak met ernstige gevolgen. Rienks: ‘Door het grote aantal ongevallen bij rotondes hebben we voorgesteld de aanrijsnelheid bij Amstelveense rotondes te verlagen naar 30 km/u. In veel gemeentes wordt gesproken om op veel meer plaatsen in de bebouwde kom de snelheid te verlagen naar 30 km/u. Alles voor het sterk verhogen van de verkeersveiligheid. Dan gaan we in Amstelveen toch niet de Beneluxbaan weer terug veranderen in een racebaan!’, aldus Rienks.
Welke maximumsnelheid heeft jouw voorkeur op de Beneluxbaan?
De gemeente gaat de defintieve maximumsnelheid op gedeeltes van de Beneluxbaan nog bepalen. Welke maximumsnelheid vind jij gepast?