Bert Rouwenhorst (CDA)

CDA overspoeld met klachten over Eigen Haard via klachtenlijn

Amstelveen - Deze maand heeft CDA Amstelveen een meldpunt opengesteld voor klachten over Eigen Haard. Dit naar aanleiding van de vele berichten over slecht onderhoud en vooral over de slechte bereikbaarheid en communicatie. Er zijn nu al veel meldingen binnengekomen.

Tientallen meldingen

‘Vanaf de opening, begin april, zijn er tientallen meldingen binnengekomen. Niet alleen uit Amstelveen, maar ook uit Amsterdam, Ouderkerk aan de Amstel, Uithoorn en Aalsmeer. En dat naast de meldingen die we al hadden’, zegt CDA-burgerraadslid Bert Rouwenhorst.

‘Onder de klachten zitten zeer schrijnende gevallen die soms al jaren lopen, zoals problemen met agressieve buren, ernstige vochtproblemen, slecht reparatiewerk, overdracht van verwaarloosde woningen aan nieuwe huurders, energie labels, isolatie, etc.’

In ernstige gebreke

In al deze gevallen blijft Eigen Haard volgens Rouwenhorst in ernstige gebreke. ‘Op reparaties die uitgevoerd worden vindt geen enkele controle plaats, behalve in enkele gevallen door het aannemersbedrijf zelf. We hebben voorbeelden gezien waar een goedwillende amateur beter werk zou hebben afgeleverd. Volgens het CDA is het onbegrijpelijk dat er door Eigen Haard geen enkele controle wordt uitgeoefend op reparatiewerk.’

In verband met privacy kan Rouwenhorst niet veel zeggen over individuele gevallen. ‘Maar er zijn gevallen waar mensen zo wanhopig zijn, dat zij ons bijna dagelijks benaderen voor hulp.’

Prestatieafspraken

De gemeente Amstelveen probeert, in overleg met Eigen Haard en het CDA, op korte termijn een afspraak te plannen om de situatie nader te bespreken om tot oplossingen te komen voor de huurders van Eigen Haard. De insteek voor het CDA is dat er betere ‘Prestatieafspraken’ gemaakt worden dan die nu van kracht zijn. Daarnaast wil het CDA alle klachtmeldingen die er nu liggen voorleggen aan Eigen Haard om tot oplossingen te komen voor deze huurders.

Klachtenlijn blijft

Gelet op de ernst van de klachten zal het CDA het klachtenmeldpunt op haar website in stand houden. ‘Wij willen de klachten niet politiek maken, maar als CDA voelen wij het als onze plicht om voor mensen op te komen die in de verdrukking raken en dat is hier duidelijk het geval’, aldus Rouwenhorst. ‘Door kennis binnen ons team kunnen wij mensen juridisch adviseren, zij het beperkt, adviseren m.b.t. de Energielabels en ook bouw- en onderhoud technische situaties beoordelen.’

Huurcommissie

Per 1 juli zullen er weer huurverhogingen doorgevoerd gaan worden. Veel van de vooral technische klachten zijn van dusdanige aard dat deze voorgelegd kunnen worden aan de Huurcommissie om bezwaar aan te tekenen tegen deze verhoging.  Het CDA roept de mensen dan ook op om de klachten, die zij hebben, voor te leggen aan de huurcommissie en wil huurders, die moeite hebben om bezwaar aan te tekenen, hierbij ondersteunen.

Huurdersbelangen

In Amstelveen zijn diverse instanties actief om op te komen voor huurders in Amstelveen. Misschien met enige verbazing hebben zij de activiteiten van het CDA gevolgd. Rouwenhorst ‘Het CDA stelt dat zij geenszins van plan is om de activiteiten van deze instanties te ondermijnen, maar gelet op de signalen die zij ontving van vele huurders, is deze actie gestart. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Het CDA wil dan ook niets liever dan samenwerken met deze instanties zolang het belang van de huurders voorop staat.’


Meer nieuws

Algemeen gisteren 12:32

Koninklijke onderscheiding Renske Peters stichting Beschermers Amstelland

Amstelveen - Op 4 juni ontving Renske Peters uit handen van burgemeester Tjapko Poppens een koninklijke onderscheiding tijdens de opening van de 15e Amstellanddag op Wester-Amstel. Renske Peters kreeg dit lintje vanwege haar jaarlange, onvermoeibare inzet voor de bescherming van de natuur in het Amstelland. 

Kunst & Cultuur gisteren 11:00

Kaartverkoop Schouwburg Amstelveen vliegend van start

Amstelveen - Het nieuwe theaterprogramma van Schouwburg Amstelveen valt in de smaak bij het publiek. Op zaterdag 3 juni ging de voorverkoop voor het nieuwe seizoen vliegend van start. Vooral voor cabaret was de belangstelling groot, maar ook de rest van de programmering valt in goede aarde; met bijna 20.000 verkochte kaarten op de eerste dag van de verkoop spreekt het theater van een heel mooie start van de voorverkoop.