Column: Flitsende boemeltram
Amstelveen - In AmstelveenZ Magazine schrijft André Gerritsen met regelmaat over Amstelveense onderwerpen. In de laatste uitgave over de nieuwe Amsteltram, die sneltram 51 moet gaan vervangen.
Nog een half jaartje en dan is het, na een kleine 30 jaar, einde verhaal voor sneltram 51 in Amstelveen. De tram waarvan je nooit weet of ie wel komt opdagen en als je er eenmaal inzit ook niet weet of ie wel blijft rijden.
Die-hards
Vanaf maart 2019 mogen de laatste ov-reizigers die Amstelveen nog heeft, de die-hards die de hoop zelfs niet hebben opgegeven na de nieuwe ov-dienstregeling (respect mensen!), hobbelend met bus 55 naar Station Zuid in Amsterdam. Zo rond 2021 wordt dan de nieuwe openbaar vervoertrots van Amstelveen in gebruik genomen: de nieuwe Amsteltram, zoals de nieuwe Amstelveenlijn gaat heten.
Sneller, veiliger, comfortabeler
Sneller, veiliger en comfortabeler dan de 51, zo wordt al jaren gepromoot. Hopelijk wordt de Amsteltram, na teveel tragische dodelijke ongelukken met Lijn 51, veiliger door de aanleg van drie verdiepte kruisingen op de Beneluxbaan. En onze nieuwe Amsteltram wordt natuurlijk ook comfortabeler dan de 51.
Stoelverwarming
Ik mag het althans wel hopen, want we zijn 30 jaar verder en je verwacht als reiziger minimaal masserende stoelverwarming, persoonlijk instelbare climate control en een zingende Glennis Grace die via B&O-speakers aangeeft wat de volgende halte wordt.
Snelheid
Dan de snelheid van de nieuwe Amsteltram. Een aantal jaar geleden deden de-mensen-die-er-verstand-van-hebben, een zeer revolutionaire ontdekking: als je haltes weghaalt, komt een tram sneller op de eindbestemming. De wetenschap is er nog stil van. En dus worden straks streep-kras-doei liefst vier 51-haltes (Spinnerij, Gondel, Marne en voor het gemak Amstelveen Centrum) geschrapt.
CS Amsterdam
Klein beetje jammer dat half Amstelveen straks eerst een wandelvierdaagse moet afleggen om überhaupt in de Amsteltram te kunnen stappen. Maar dat tellen we voor het gemak niet mee. Ook vernieuwend: ondanks keiharde politieke beloftes verliest Amstelveen de rechtstreekse verbinding met CS Amsterdam. Het probleem met harde politieke beloftes is namelijk dat de ruggengraat van lokale bestuurders in regio-overleg spontaan blijkt te veranderen in een emulsie van fimoklei.
Compacte overstap
In ruil voor de rechtstreekse verbinding staat Amstelveense reizigers straks een - let op, komt ie: - ‘compacte overstap’ te wachten op de bling-bling Noord/Zuidlijn richting CS Amsterdam. ‘Compacte overstap'. Een term die moeiteloos samen met ‘circulaire economie’ en ‘inclusieve stad’ in de Top 10 van Vreselijke Ambtelijke Uitingen thuishoort, maar om het compact samen te vatten: de tijdswinst van de geschrapte Amstelveense haltes raken reizigers straks bij de overstap (hoe compact ook) weer kwijt.
Nooit/Zuidlijn
Dat de overheid besloot de toch al miljarden verslindende grondboor van de Nooit/Zuidlijn niet door te laten graven naar Buitenveldert en Amstelveen wordt door diverse critici en wetenschappers gezien als een van de grootste gemiste kansen in de geschiedenis van de volledig vollopende Metropoolregio Amsterdam. Die investering van 300 miljoen in onze nieuwe flitsende boemeltram is toch een beetje zoals hoogleraar Coen Teulings recent concludeerde in dagblad Trouw: ’Nu heb je eigenlijk niks’.
Daarom blijven we de komende decennia ook gewoon vooral die andere fantastische compacte overstap maken: van de voordeur naar de auto. Snel, veilig en comfortabel.
André Gerritsen
[Deze column is verschenen in AmstelveenZ Magazine No 32, september 2018]