Column Geertje Visser: Amstelveen Lij(de)n

Column Geertje Visser: Amstelveen Lij(de)n

Amstelveen - Geertje Visser is vaste columniste voor AmstelveenZ Magazine. Maandelijks schrijft ze over al dan niet actuele onderwerpen en in de maart editie deed ze dat over de Amstelveenlijn....

Vorige maand werd met veel bombarie de start van de ombouw van de Amstelveenlijn gevierd. Vrolijke wethouders in oranje hesjes trommelden extatisch op olievaten om de start van dit geweldige project te markeren.

Uithoorn

Het kost even wat, maar dan héb je ook wat. Als het even meezit worden we snel voorgoed verlost van die nare directe verbinding met Amsterdam Centrum (wie wil daar immers nog heen) en we krijgen er iets spectaculair geweldigs voor terug: een directe verbinding met Uithoorn. Ik bedoel, wie wil dat nou níet? Al die jaren dat ik wakker werd en dacht ‘goh, nu zou ik graag snel naar Uithoorn willen, maar laat maar zitten want er rijdt geen rechtstreekse metro naartoe’, zijn straks voorgoed voorbij. Dan kan ik in één rechte lijn naar Uithoorn om daar te genieten van al het cultureels dat Uithoorn te bieden heeft, zoals de Blokker, Albert Heijn en De Gouden Schaar.

Utrecht

Van alle mogelijke redenen om in Amstelveen te willen wonen, is de toekomstige directe verbinding met Uithoorn toch wel de allerbelangrijkste. Ik snap heel goed dat je daar als burger iets voor over moet hebben. Dus telkens als ik eraan denk dat metro 51 twee jaar niet meer rijdt, waardoor wij hier in Westwijk verstoken zijn van welke snelle verbinding dan ook en Amsterdam inmiddels net zo snel te bereiken is als Utrecht, probeer ik meteen te visualiseren hoe ik over een paar jaar élke dag naar Uithoorn op-en-neer kan.

Promoten

Om Uithoorn alvast te promoten en te zorgen dat straks niemand überhaupt meer zín heeft om richting Amsterdam te reizen – waarom zou je ook als Uithoorn om de hoek ligt? – is een revolutionair ontmoedigingsplan ontwikkeld: er worden bussen ingezet. Ik weet niet of u ooit een bus naast een metro heeft gezet om eens te kijken naar het verschil tussen die twee, maar je hoeft op zich geen enorme cilinderafwijking te hebben om te zien dat bussen véél kleiner zijn dan metro’s.

Knusse toestand

Een ritje naar Amsterdam-Zuid wordt de komende twee jaar een uiterst knusse toestand. Ook over de dienstregeling is goed nagedacht. Er passen zo’n 233 mensen in een metro en 150 in een (verlengde) bus, dus het is zaak om zoveel mogelijk mensen te demotiveren om het überhaupt te proberen. Daarom rijdt er een bus van Westwijk richting Amsterdam-Zuid, maar zónder te stoppen op de haltes in Amstelveen-Noord. Dus wie vanuit Westwijk naar, zeg, Kronenburg moet, moet op het Stadshart overstappen op tram 5. Behalve in de zomermaanden dan, want dan houdt ook tram 5 er mee op, maar dan rijdt er gelukkig een vervangende bus waar je op kunt overstappen. Bovendien is dit alles natuurlijk puur hypothetisch want halte Kronenburg is ook tijdelijk opgeheven.

Sardientje

Dus staat u binnenkort als een sardientje in een blik in een zweterige bus tegen iemand aangedrukt die net een sigaret heeft gerookt, teveel aftershave op heeft en de avond ervoor kno­flook heeft gegeten, houdt u zich dan op weg naar een van de vele overstappen aan één ding (naast de lus!) vast: Uithoorn komt met iedere busreis een stapje dichterbij.


Reacties

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.