Daar staan ze weer: Stieneke & Simon (GroenLinks) blijven gevaarlijke verkeerssituaties aanstippen
Amstelveen - Raadsleden van GroenLinks blijven aandacht vragen voor onveilige verkeerssituaties in Amstelveen. Deze keer staan raadsleden Stieneke Kruijer en Simon Lutz nabij de rotonde aan het Keizer Karelplein. Ze zien graag verbeteringen aan de rotonde, maar ze hebben de afgelopen periode al op veel meer plekken in de gemeente gestaan. Soms met direct succes.
Eens in de zoveel tijd duiken GroenLinks-raadsleden Stieneke Kruijer en/of Simon Lutz op bij - in de ogen van de partij - onveilige situaties voor met name fietsers en voetgangers.
Stieneke en Simon bij het Zwarte Pad.
Simon bij de Amsteldijk Zuid (onderdoorgang A9)
Simon & Stieneke bij een te smalle brug op het Zwarte Pad.
Stieneke & Simon aan de Ouverture
Simon bij de Keerpuntweg.
Stieneke & Simon bij de rotonde Beneluxbaan/Sportlaan
Simon aan de Van der Hooplaan.
Soms hebben de acties direct succes, zoals aan het Kazernepad, waarbij een gevaarlijke bocht ter hoogte van het Keizer Karel College uiteindelijk werd aangepast.
Keizer Karelplein
In de meeste recente episode van de zoektocht naar gevaarlijke verkeerssituaties willen de GL-raadsleden dat de rotonde bij het Keizer Karelplein ter hoogte van de Fokkerlaan en de Parmentierlaan wordt aangepast. De rotonde werd enkele jaren geleden (2019) opnieuw ingericht omdat er bijzonder veel ongelukken plaatsvonden. Sinds de aanpassingen lijken er veel minder ongevallen plaats te vinden.
Zebrapaden
Raadsleden Simon Lutz en Stieneke Kruijer vinden dat de rotonde vooral zo is ingericht om het grote verkeer te laten doorstromen, Simon Lutz. ‘Dat heeft tot gevolg dat voetgangers en fietsers maar moeten wachten totdat er een gat in het verkeer ontstaat. Dat is vervelend en onveilig.’ GroenLinks wil dat zowel bij het kruispunt Keizer Karelweg-Fokkerlaan als bij de aansluiting met de Van der Hooplaan zebra- en fietspaden worden aangelegd. Daar moeten fietsers voorrang krijgen boven het zware verkeer.
Raadslid Stieneke Kruijer vindt dat de huidige verkeerssituatie te gevaarlijk is om op haar beloop te laten. Ze wijst er allereerst op dat auto’s en vrachtauto’s die van de A9 komen, door een onduidelijke omleiding op de kruising hun weg moeten vinden.
Geen zeurpiet
‘Een zoekplaatje,’ noemt ze het. Ze voegt toe: ‘Ik vind het vervelend als ik als een zeurpiet gezien zou worden. Maar ik vind het nog veel vervelender als er straks een scholier wordt aangereden en wij niets gedaan hebben om de rotonde veiliger te maken.’ Kruijer voegt toe: ‘Als ik kinderen zou hebben in de schoolgaande leeftijd, zou ik ze niet op de fiets naar school durven laten gaan vanwege die gevaarlijke kruispunten.’ Vlak bij de rotonde, aan de Van der Leeklaan, ligt bijvoorbeeld basisschool Het Palet. ‘Ik vind het superlink om leerlingen dagelijks over de rotonde te sturen.’
Werk maken van veiligheid
Simon Lutz wil niet beweren dat voetgangers en fietsers helemaal aan hun lot worden overgelaten bij de rotonde. ‘Ter hoogte van de Soerlaan is er inderdaad een zebrapad over de Keizer Karelweg. Maar dat is 100 meter verderop. Voor zover ik de mensen ken, zullen de meesten niet omlopen.’ De werkzaamheden in Amstelveen veroorzaken overlast; dat is nu eenmaal zo, erkennen de raadsleden. Maar als Amstelveen meer mensen wil laten fietsen of lopen dan moet er ook werk van gemaakt worden om de veiligheid en het gemak ervan te verbeteren, aldus GroenLinks.