De bouwers van de A9: Gertie Spiegelenberg

Gertie Spiegelenberg (Beeld: Rijkswaterstaat)

Amstelveen - De verbreding van de A9 bij Amstelveen en Ouderkerk (tussen knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht) kan niet zonder alle uitvoerders en andere bouwers die buiten aan het werk zijn. Een aantal van hen worden voorgesteld in de regelmatig terugkerende rubriek 'De bouwers van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht'. In deze aflevering: Gertie Spiegelenberg, die er met geluidsprognoses voor zorgt dat de impact van het bouwlawaai op de omgeving inzichtelijk wordt en hinder zoveel mogelijk beperkt wordt.

Hoe ben jij betrokken bij de werkzaamheden aan de A9?

‘Ik werk als adviseur bouwmonitoring bij Alcedo. Voor de aannemer VeenIX maak ik elk half jaar geluidsrapportages- en prognoses voor de werkzaamheden aan de A9. Bij zo’n groot weguitbreidingsproject zijn er misschien wel duizenden verschillende werkzaamheden. Al deze activiteiten brengen hinder met zich mee. Dat zit ‘m niet alleen in wegafsluitingen maar ook in bouwlawaai voor omwonenden. Het is belangrijk om deze geluidshinder te onderzoeken. Je wilt niet dat de omgeving te veel last van je heeft. Door geluidsmetingen te doen en prognoses te maken, kun je hinder vooraf voorspellen. Dat geeft duidelijkheid voor de aannemer én de omwonenden.’

Hoe maak je zo’n geluidsprognose?

‘We starten altijd met het analyseren van de bouwplannen. Wat voor bouwactiviteiten staan er gepland en waar komt veel geluid bij kijken? Het heien van palen veroorzaakt geluidshinder; dat kun je je wel voorstellen. Maar hoe veel dat is, hangt onder andere af van de methoden en afschermingen.

Om dit geluidsniveau precies te berekenen gebruiken we een 3D-model. Dit computermodel voeden we met allerlei data afkomstig uit onze metingen. Het meten doen we nauwelijks meer handmatig. We putten uit een enorme database waar al 25 jaar aan geluidsmetingen zijn opgeslagen. We analyseren elke geluidsbron, voeren de informatie in en het model rekent ze vervolgens door. Zo kunnen we precies uitrekenen hoe hard het geluid zal zijn tijdens een specifieke bouwactiviteit.’

Waarom is dit belangrijk om te meten?

‘Opdrachtgever Rijkswaterstaat en gemeentes willen zo veel mogelijk geluidshinder voorkomen. Anders is het voor omwonenden niet prettig leven. Communicatie is dus heel belangrijk. De buurt moet op de hoogte worden gebracht. Als je zegt: ‘we gaan damwanden plaatsen, dat geeft herrie en kan hinder veroorzaken’, dan creëer je al begrip. Onze prognoses helpen daarbij. Ook weet Rijkswaterstaat na onze metingen welke compensaties nodig zijn. Als het geluidsniveau boven een bepaald decibel komt, krijg je als bewoner noise canceling oordoppen of soms een hotelovernachting.’

overlast a9 geluidsmeting afbeelding.jpg

Gerties rapporten bevatten onder andere berekeningen waarmee ‘geluidszones’ worden gemaakt. Aan de hand van deze geluidszones wordt er bepaald welke werkzaamheden een vergunning nodig hebben en welke woningen compensatie moeten krijgen. Dit komt in een compensatieplan. Hierboven staat een voorbeeld van zo’n geluidszone (de kleine rode cirkel is 65 decibel, oranje 60 en geel 55 decibel).

Welke uitdagingen kom je in je werk tegen?

‘De grootste uitdaging is dat elk project anders is. De ene keer gaat het om de bouw van een viaduct, de andere keer een groot gebouw. Daar komen allemaal andere processen en gegevens bij kijken. Ook werk ik met veel verschillende partijen: die willen natuurlijk allemaal hun eigen werk zo goed mogelijk doen. Dat levert soms knelpunten op. Toch ligt er in díe uitdaging ook mijn passie. Het werk is nooit hetzelfde en je leert allerlei mensen kennen. Naast het monitoren van geluid, controleren wij gebouwen ook op schade zoals scheurtjes. Ook dát is essentieel in de bouw. Zo dragen wij mooi ons steentje bij en is mijn werk lekker divers en dynamisch!’

Dit arikel is ook te lezen op het Online Bezoekerscentrum A9 BAHO.

Meer nieuws

112 vandaag 16:16

Hele weekend geen trams in Uithoorn na zwaar ongeval

Uithoorn - Het tramverkeer in Uithoorn zal voorlopig nog ontregeld zijn door het zware ongeval dat zaterdagochtend vroeg plaatsvond. Het GVB meldt dat er het hele weekend geen trams rijden op het traject tussen Westwijk en Uithoorn Centrum.

Algemeen vandaag 12:46

Warm onthaal Sinterklaas in Amstelveen

Amstelveen - Sinterklaas heeft ook dit jaar weer kunnen rekenen op een warm onthaal in Amstelveen. Duizenden Amstelveners waren op de been om Sint welkom te heten. Zowel langs de route als op het Stadsplein in Stadshart Amstelveen, waar de burgemeester de Goedheiligman ontving, was het een drukte van belang.