De motor achter Keizer Karelpark Tandartsen
Amstelveen - Een tandartsassistente en tandarts dienen goed op elkaar ingespeeld te zijn. Zowel voor een soepel verloop van de behandeling alsmede een prettige ervaring voor de patiënt. Bij Keizer Karelpark Tandartsen bestaat het back office team uit een hechte groep tandartsassistentes en baliemedewerkers. Sabine Gijsen (tandartsassistente) en Debby Kenselaar (baliemedewerker) zijn al vele jaren werkzaam bij de praktijk en geven een kijkje achter de (spat)schermen.
Effectief en efficiënt
De Amstelveense Sabine werkt inmiddels 6 jaar als tandartsassistente. ‘Het is in mijn rol van belang om de behandeling van patiënten zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen.’ Ze vertelt hoe haar dag eruit ziet: ‘Ik kijk in de agenda naar de afspraken voor die dag en zorg ervoor dat alle benodigde materialen klaar staan voor de behandeling. Zo maak ik bijvoorbeeld een tray met instrumenten klaar voor elke controle en bij behandelingen zoals een kroon of een vulling zorg ik voor alle benodigde materialen. Bij deze laatste zorg ik er ook voor dat het composiet, een soort cement, op tijd gemaakt is voor het vullen van een gaatje. Tijdens de behandeling help ik met afzuigen tijdens het boren, geef ik materialen aan en leg de vulling droog. Tevens maak ik de nodige aantekeningen in de patiëntenkaart in de computer tijdens de behandeling, welke de tandarts dan later uitwerkt en verder ontwikkel ik foto’s van het gebit als die gemaakt moeten worden.’
360 graden
Na een behandeling ruimt Sabine af en dan begint de reiniging van de instrumenten. Sabine legt uit: ‘Eerst wordt alles in een bad gereinigd. Vervolgens gaan de instrumenten in een grote vaatwasser en daarna in de autoclaaf. In dit afgesloten drukvat wordt het 360 graden en vindt sterilisatie plaats middels stoom.’
Hecht team
Sabine werkt samen met collega tandartsassistentes Kim Gropstra, Amy de Jong en stagiaire Claudia Stokkel. Ze is vooral dol op haar werk vanwege de afwisseling qua werkzaamheden en het contact met de patiënten. Iets wat baliemedewerker Debby Kenselaar beaamt. Ze werkt inmiddels alweer 3 jaar met veel plezier bij de praktijk. ‘Het is een hecht team iedereen heeft zijn of haar eigen specialiteit. Je hebt hier alles onder één dak en dat is een groot voordeel.’
Begrip en toegankelijk
Naast kwaliteit en de juiste zorg is communicatie ook van belang in de tandartspraktijk. ‘Ik leg het eerste contact met mensen, bij een telefonische afspraak of ontvangst aan de balie.
Wij zijn een praktijk die gebitsproblemen en pijn willen voorkomen en niet enkel oplossen. Vandaar dat we onze patiënten verzoeken om 2 keer per jaar op controle te komen plus een bezoek aan de mondhygiëniste.’
Administratief werk zoals verwijsbrieven maken en agendaplanning horen ook bij haar takenpakket. Dit doet Debby met haar collega baliemedewerkers: Cindy van Niele, Maxine Dekker en Corine Hoksbergen. ‘Wederzijds vertrouwen en begrip vinden wij enorm belangrijk’, stelt Debby. ‘Vandaar dat we ervoor zorgdragen om onze patiënten bij dezelfde behandelaar te plannen.’
Keizer Karelpark Tandartsen | Lindepark 2A 1185 LD Amstelveen | Tel: 020 345 1534 |info@tandartskeizerkarelpark.nl | www.tandartskeizerkarelpark.nl