Dierenambulance ‘woest’ op Dierentehuis Amstelveen
Amstelveen – Dierenambulance De Ronde Venen / Amstelland vindt dat dieren onnodig moeten lijden door de bezuinigingen van het onder de Dierenbescherming vallende asiel Dierentehuis Amstelveen. De Dierenbescherming schrijft in een reactie dat het zich niet kan vinden in het beeld dat wordt geschetst.
Dierenambulance De Ronde Venen / Amstelland heeft in een uitgebreide post op Facebook zijn ongenoegen geuit over het aan de Kostverlorenweg gevestigde Dierentehuis Amstelveen. Het Amstelveense dierenasiel maakt deel uit van de landelijke vereniging Dierenbescherming.
Medicijnen
Volgens Dierenambulance De Ronde Venen / Amstelland rommelt het al jaren bij Dierentehuis Amstelveen. Gewonde dieren zouden door bezuinigingen van de Dierenbescherming sowieso te weinig medicijnen krijgen.
Daarnaast zouden gewonde dieren in verband met de kosten vaak naar de goedkoopste dierenarts worden gebracht in plaats van naar de dichtstbijzijnde. Ook pleit de Dierenambulance er voor dat Dierentehuis Amstelveen prijsafspraken maakt met dierenartsen. Dat zou op dit moment niet het geval zijn en het welzijn van de dieren eveneens niet ten goede komen.
In verband met de werkwijze van Dierentehuis Amstelveen luidt de Dierenambulance de noodklok. “Helaas is het nu zover dat wij als Dierenambulance niet langer kunnen aanzien hoe de dieren momenteel lijden omdat er bezuinigd wordt op de medische zorg”, schrijft Dierenambulance De Ronde Venen / Amstelland.
Woest
Dierenambulance De Ronde Venen / Amstelland vindt het verder een slechte zaak dat vandaag een gewonde kat geen pijnstilling zou hebben gehad voor een rit naar een “goedkopere” dierenarts . “We zijn er net achter gekomen dat in overleg met het Asiel Amstelveen het dier geen pijnstilling heeft gehad voor het transport. We zijn woest!”
De Dierenambulance had de rit van de gewonde kat geweigerd omdat ze het niet eens zijn met het beleid. Daarnaast hadden ze hun zorgen en bezwaren uitgesproken over de gang van zaken bij Dierentehuis Amstelveen. “Maar helaas is het dier toch getransporteerd”, schrijft Dierenambulance De Ronde Venen / Amstelland.
Dierenambulance De Ronde Venen / Amstelland vindt het ook een slechte zaak dat dieren van overleden mensen in tegenstelling tot in het verleden niet meteen worden opgenomen in Dierentehuis Amstelveen. “Tegenwoordig is het huidige beleid dat er eerst gezocht moet worden wie er verantwoordelijk is voor het dier en getekend moet worden voor de centen. Daar kunnen behoorlijk wat uren over heen gaan.”
Reactie
“De Dierenbescherming herkent zich niet in het beeld dat door Dierenambulance de Ronde Venen / Amstelland wordt geschetst in haar Facebookberichten”, schrijft de Dierenbescherming in een reactie op de kritiek. “Wanneer een dier wordt aangetroffen in een levensbedreigende situatie, of hevige pijn heeft, mag (en moet) het door de dierenambulance naar de dichtstbijzijnde dierenarts gebracht worden. Ook bij twijfel over de situatie van het dier, staat het de dierenambulance vrij om deze keuze te maken.”
“Alleen wanneer er geen sprake is van acute dierennoodhulp, wordt het dier naar een dierenarts gebracht waarmee de Dierenbescherming afspraken heeft gemaakt over dienstverlening en kosten”, vervolgt de Dierenbescherming. “Deze keuze maken we als goed doel, om met de gelden die we van donateurs en leden krijgen zoveel mogelijk dierenwelzijn te verbeteren. Er staat inmiddels een afspraak tussen de Dierenbescherming en Dierenambulance de Ronde Venen / Amstelland gepland.”
Zorgen
Ondertussen lijkt de Dierenambulance zich zorgen te maken over de eventuele gevolgen van de harde kritiek op Dierentehuis Amstelveen en de Dierenbescherming. “We weten niet wat het gevolg gaat zijn van deze post, maar we vinden dat het publiek het moet weten. De donateurs moeten weten wat hier gebeurt. Misschien worden we eruit gegooid als dierenambulance, maar dan stoppen we met opgeheven hoofd, wetende dat bij ons het dierenwelzijn altijd voorop staat en heeft gestaan.”