Dodelijk bakfietsongeval Bussum: taakstraf en rijontzegging voor Amstelveense buschauffeur
Amstelveen - De Amstelveense busschauffeur die betrokken was bij een traumatisch bakfietsongeval in Bussum op 8 januari 2020 is door de rechtbank veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur en een rijontzegging van 1 jaar. Bij het ongeval kwam een 36-jarige zwangere vrouw om het leven.
De straf is in lijn met de eerdere eis van de Officier van Justitie.
De 61-jarige chauffer uit Amstelveen reed op 8 januari vorig jaar in een NS-bus op de Comeniuslaan in Bussum. Het was druk op de weg en er stond ook file. Nadat hij een aantal passagiers uit had laten stappen, sloeg de bus op hol.
De bus schoot naar voren en er ontstond een kettingbotsing met het verkeer dat voor hem reed en langs de weg geparkeerd stond. De eerste auto waar de bus op inreed, botste door de klap tegen een bakfiets aan. De bestuurster van die bakfiets, de zwangere vrouw, viel van de fiets af en kwam onder de bus terecht.
De vrouw (elf weken zwanger) en haar ongeboren kind kwamen door het ongeluk te overlijden. Haar twee jaar oude zoon die voor in de bakfiets zat, overleefde het ongeluk, maar was er wel getuige van.
Camerabeelden
Uit onderzoek is gebeleken dat de chauffeur per ongeluk met zijn voet veertien seconden lang het gaspedaal in had gedrukt, in plaats van de rem.
Een camera in de bus legde het ongeluk vast. De beelden zijn bekeken en geanalyseerd. Daarnaast is een forensisch voertuigonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat het incident enkel veroorzaakt kan zijn door een bedieningsfout van de verdachte. Die verklaarde op zitting ook dat hij een fout heeft gemaakt. In plaats van het rempedaal trapte hij het gaspedaal in, waardoor – toen de deur van de bus sloot en de halterem werd gedeactiveerd – de bus naar voren schoot.
Veertien seconden
Volgens de rechtbank is sprake van aanmerkelijk onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam gedrag van de verdachte. Van een beroepschauffeur mag verwacht worden dat hij altijd oplet, het juiste pedaal intrapt en dat hij, als hij het verkeerde pedaal intrapt, zijn voet er direct weer vanaf haalt. De rechtbank weegt mee dat hij veertien seconden lang niets heeft gedaan om de bus te laten stoppen. Bovendien reed hij nog twee keer achteruit, nadat hij op de rem had trapt.
De rechtbank realiseert zich dat niemand, ook verdachte niet, het tragische ongeluk heeft gewild. Toch zijn het slachtoffer en haar ongeboren kind door het onvoorzichtige handelen van verdachte overleden. Dit maakt de chauffeur strafbaar. De rechtbank legde de man de maximale taakstraf op van 240 uur. Ook mag hij een jaar lang geen motorrijtuigen besturen.