Elektrisch, hybride of waterstof? Hyundai heeft het
Amstelveen - Stil en schoon vervoer. Beter voor het milieu. Geen uitstoot. Hyundai zet vaart achter het elektrisch rijden in Nederland. Zij is het enige automerk dat keuze biedt uit alle denkbare elektrische aandrijflijnen: volledig elektrisch, hybride, plug-in hybride en waterstof. Welke duurzame mobiele oplossing je zoekt; Hyundai heeft het. Nu en in de toekomst! Nieuwsgierig? Kom de modellen bekijken bij Goldcar in Amstelveen.
Doel van Hyundai is dat zij achttien groene modellen kan aanbieden in 2025. Nee, niet groen van kleur. Groen in uitstoot en met minimale belasting voor het milieu. ‘Dat wordt een mix van hybride, volledig elektrisch en waterstof’, legt Ronald den Hartog uit. Hij is een van de salesmanagers bij Goldcar in Amstelveen en geeft met verve een rondleiding door de showroom. ‘Hyundai maakt er geen geheim van de groenste autofabrikant ter wereld te willen worden. Daarom lanceren wij de komende jaren nog veel meer groene modellen.’
Geen wegenbelasting, weinig onderhoudskosten
Aan elektrisch rijden zitten veel voordelen. ‘Een elektrische auto is veel voordeliger in het onderhoud’, legt Ronald uit. ‘Daarnaast betaal je tot 2025 geen BPM of wegenbelasting.’ Ook het rijden met een elektrische auto is goedkoper; een elektrische auto opladen kost minder dan tanken. ‘Bovendien kun je de auto opladen met groene stroom, bijvoorbeeld de stroom die je zelf opwekt met zonnepanelen.’ Het milieuaspect is het meest belangrijke argument. ‘Ze zijn emissievrij’, licht de salesmanager toe. ‘Ze stoten geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 en fijnstof. Door het sterk toenemen van duurzaam opgewekte elektriciteit wordt de luchtvervuiling verminderd.’
Actieradius
Maar, hoeveel kilometer kun je rijden met een elektrische auto voordat hij weer aan de laadpaal moet? ‘De actieradius is inderdaad een veelbesproken onderwerp’, vervolgt Ronald. ‘De ontwikkeling van de accu’s gaat razend snel. Dat betekent dat de actieradius zich ook verder uitbreidt. De Hyundai KONA heeft een actieradius van 449 kilometer. Dat gebruik is realistisch, ook in de winter. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde forens per dag 66 kilometer aflegt naar het werk en terug. Met deze actieradius kun je dus meerdere ritten maken, voordat hij aan de laadpaal moet. En kun je op het werk ook laden? Dan is er helemaal geen reden tot zorg.’ Wel tussentijds een laadpaal nodig? Het navigatiesysteem in de auto kan direct naar een beschikbare laadpaal navigeren.
Laadpalen
Zelf een laadpaal aanschaffen? Dat kan. Hyundai biedt een laadpakket aan vanaf 959 euro. Geen eigen terrein voor een laadpaal? Leg dan contact met de gemeente voor het realiseren van een parkeerplaats met een laadpaal.
Nieuw leven in oude batterijen
Maar al die accu’s? Wat gebeurt daarmee na jaren van trouwe dienst in elektrisch aangedreven Hyundai’s? Worden die hergebruikt? ‘Jazeker’, stelt Ronald. ‘Oude batterijen zijn nog prima geschikt om energie in op te slaan, bijvoorbeeld voor de stroomopslag voor zonnecellen of windturbines. Zo krijgen ze een tweede leven.’
En dan waterstof…
Ronald den Hartog vermoedt dat in 2030 een driekwart van de auto’s elektrisch rijdt. Een kwart daarvan rijdt op waterstof. ‘Wij hebben al een model staan’, vertelt hij vol trots. ‘Kijk maar, de Hyundai NEXO. Wat hij uitstoot, is puur water. Dat proces kan eindeloos worden herhaald. Schoner kan het niet. Sterker nog; deze auto maakt de lucht juist schoner. De luchtfilters in de NEXO zorgen ervoor dat 99,9 % van de schadelijke deeltjes wordt gezuiverd. De gezuiverde lucht die niet naar de brandstofcel stroomt, verlaat de waterstofauto schoner dan het daarvoor was binnengekomen. Dat is toch helemaal geweldig?’
Waterstof tanken
Het gebruik van waterstofauto’s kan alleen worden aangemoedigd als de gebruikers ook ergens waterstof bij kunnen vullen. Daarom groeit het aantal tankstations met waterstof gestaag. Inmiddels kunnen gebruikers al tanken in Groningen, Den Haag, Arnhem, Helmond, Roon en langs de A4 bij Schiphol. ‘Automobilisten met een Hyundai NEXO kunnen hier hun voertuig voltanken met waterstof’, stelt Ronald. ‘In de toekomst worden dat er nog veel meer.’
Half miljard bomen rond fabriek
Hyundai doet er alles aan zijn auto’s zo ‘groen’ mogelijk te produceren. ‘Neem de Hyundai-fabriek in Ulsan (Zuid-Korea)’, schetst Ronald. ‘Dat is een van de grootste fabrieken ter wereld: deze wekt zijn eigen stroom op en zuivert zijn eigen afvalwater. En uiteraard wordt gebruikgemaakt van lakken op waterbasis. Rond de fabriek creëerde Hyundai bovendien een groenzone met meer dan een half miljard bomen.’
Nieuwsgierig naar de elektrische modellen van Goldcar? Of een proefrit maken? Kom langs in de showroom aan de Pletterij 2 in Amstelveen.
Hyundai Goldcar | Pletterij 2 Amstelveen | www.goldcar.nl