Financieel in de knel? Gemeente Amstelveen helpt!
Amstelveen - Een groeiend aantal Amstelveners kan de eindjes niet meer aan elkaar knopen door de sterk gestegen (energie-)prijzen. Toch is er een groot aantal inwoners dat de hulpstap naar de gemeente niet zet: uit onwetendheid, trots of misschien wel angst. Wethouder Marijn van Ballegooijen benadrukt dat de gemeente iedereen die financieel in de knel zit wil en vaak ook kan helpen.
‘We hebben zoveel meer te bieden dan alleen de energietoeslag,’ zegt hij in een oproep aan Amstelveners die moeilijk of niet meer rond kunnenkomen. ‘Wees alsjeblieft welkom.’
Zorgen om explosief gestegen energierekening
Van Ballegooijen maakt zich op meerdere fronten oprecht zorgen. En die zorgen beperken zich niet tot een specifieke groep: veel inwoners kampen met financiële problemen door de explosief gestegen energierekeningen. ‘Ook kunnen mensen minder in het boodschappenmandje doen,’ zegt Van Ballegooijen. ‘Daarbij wordt het de komende maanden ook weer koud. De kachel een paar graden lager zetten is een optie, maar de kachel uitzetten en de winter in de kou zitten is dat echt niet: de mensen die dat soort drastische maatregelen moeten nemen, nodig ik heel graag uit bij de gemeente, om te kijken hoe we dat kunnen oplossen.’
‘Wij kunnen mensen die de rekeningen nu of op termijn niet meer kunnen betalen op allerlei manieren helpen. En het is heel verstandig om daar niet lang mee te wachten.'
Wethouder Marijn van Ballegooijen
Nieuwe groep
De sociaal bevlogen wethouder bemerkt dat een grote groep mensen in de knel is gekomen die normaal gesproken helemaal geen contact heeft met de gemeente. ‘Voor hen is de hulpstap naar de gemeente erg groot, of ze weten misschien niet dat we heel veel hulpmogelijkheden bieden. We wijzen er graag op dat we ook zeker voor hen klaar staan, ook als ze niet een beperkt inkomen hebben.’
Hulp
‘Wij kunnen mensen die de rekeningen nu of op termijn niet meer kunnen betalen op allerlei manieren helpen. En het is heel verstandig om daar niet lang mee te wachten. De gemeente helpt via schuldhulpverlening onder andere met betalingsregelingen. We helpen natuurlijk ook met schuldsanering, maar de eerste stap is echt orde op zaken stellen en het aanvragen van uitstel van betaling. Mensen met geldproblemen hebben vaak veel stress en dan wordt het steeds moeilijker om te plannen en vooruit te denken. Ze vullen het ene gat met het andere en dat leidt uiteindelijk tot een blokkade. Samen rustig zitten en kijken wat mogelijk is helpt en zorgt vaak ook voor opluchting.'
KLIK HIER VOOR ALLE HULPMOGELIJKHEDEN
Energietoeslag
Een flink aantal Amstelveners met een laag inkomen heeft de afgelopen maanden bij de gemeente Amstelveen een energietoeslag van 1.300 euro aangevraagd. Tekenend daarbij is dat dat de meeste mensen die deze toeslag hebben aangevraagd, werkende mensen zijn. ‘Het grote aantal aanvragen was ver boven verwachting. Het klinkt gek, maar dat zien we als iets positiefs. We zijn namelijk blij met mensen die zich bij ons melden, zodat we op tijd kunnen helpen,’ zegt Van Ballegooijen.
‘Mensen met een beperkt inkomen kunnen ook vaak veel meer hulp krijgen dan ze denken,’ zegt Van Ballegooijen. ‘Voor wie de energietoeslag bijvoorbeeld niet genoeg is, biedt de bijzondere bijstand de mogelijkheid om te kijken of er een extra toelage nodig is. Die mogelijkheid is er ook. ’De wethouder realiseert zich dat door de landelijke Toeslagenaffaire het vertrouwen in de overheid laag is. Hij benadrukt echter dat gemeente Amstelveen echt klaar staat voor haar inwoners. ‘Veel mensen zijn met de landelijke affaires in het achterhoofd wellicht bang dat toeslagen weer kunnen worden teruggevorderd: dat is met gemeentelijke toeslagen absoluut niet het geval. Ook worden mensen niet gekort op landelijke regelingen, zoals bijvoorbeeld huurtoeslag. Onze gemeentelijke toeslagen staan daar volledig los van.’
Vrijblijvend
Ook wijst Van Ballegooijen er op dat het vragen om hulp of het doen van een aanvraag niet veel tijd kost en dat ze daarbij ook ondersteuning kunnen krijgen. ‘Het is ook zeker niet zo dat mensen een kruisje achter hun naam krijgen of in een ellenlang traject belanden, waar ze nooit meer uitkomen. Onze hulp is echt vrijblijvend en inwoners kunnen altijd beslissen of we ze verder mogen helpen. Inwoners kunnen online of telefonisch een hulpvraag doen of langskomen op het raadhuis. Ze krijgen vaak direct antwoord op hun vragen. Je krijgt bij ons snel overzicht waar je recht op hebt.’
Tot slot zegt de wethouder dat hij zich de komende maanden vooral zorgen maak tom kinderen, chronisch zieken en (alleenstaande) ouderen die mogelijk in een koud huis of zonder voldoende eten komen te zitten: ‘Dat hoeft echt niet, want de gemeente biedt hulp. We doen daarom graag een beroep op alle Amstelveners om op te letten of ze in hun omgeving signalen krijgen van mensen die het moeilijk hebben. ‘Wijs hen erop dat zij echt welkom zijn voor vrijblijvend advies van de gemeente.’
Meer informatie vind je op amstelveen.nl/minima.