Forse stijging ongevallen op rotondes; Amstelveen meldt zich aan voor onderzoek SWOV
Amstelveen - Gemeente Amstelveen gaat op initiatief van wethouder Herbert Raat (Verkeer, VVD) meedoen aan een groot landelijk onderzoek naar de veiligheid van kwetsbare verkeerdeelnemers op rotondes. Dit nadat er vorig jaar een forse toename is geconstateerd van ongevallen op Amstelveense rotondes.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
+50 procent
'In 2024 steeg het aantal ongevallen, met en zonder letsel, op de Amstelveens rotondes met bijna 50 procent ten opzichte van 2023, terwijl de infrastructuur van de rotondes niet is veranderd,' meldt Raat in een persoonlijk weblog (lees hier). De wethouder wijst op de sterk veranderende situatie op fietspaden door elektrische fietsen als fatbikes, en de grotere verschillen in snelheid. ‘Dat maakt het voor automobilisten, maar ook voor fietsers onderling, steeds lastiger om op elkaar te anticiperen.'
Kwetsbare verkeersdeelnemers
Raat meldt dat hij Amstelveen heeft aangemeld voor het grootschalige landelijke onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar de veiligheid van kwetsbare verkeerdeelnemers (fietsers en voetgangers) op rotondes. Er is door de stichting toegezegd dat ze één à twee Amstelveense rotondes meenemen.
Aanpassingen
De wethoude meldt dat bekeken wordt of er op bestaande rotondes aanpassingen gedaan kunnen worden die de verkeersveiligheid vergroten. 'We hopen dat we daarmee ook in de toekomst de voordelen van rotondes in Amstelveen kunnen blijven behouden, zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid.'
Eén of twee richtingen
Het gemeentelijk beleid bij rotondes is tot op heden altijd geweest dat fietspaden rondom rotondes zoveel mogelijk worden ingericht als eenrichtingspad, maar dat er soms van wordt afgeweken. Raat legt uit: 'Hier wijken we alleen van af als aan één zijde van de weg (of soms zelfs aan beide zijden) een doorgaand fietspad in twee richtingen ligt. In dat geval weten we dat fietsers die in de tegenrichting fietsen nooit een rotonde driekwart nemen om vervolgens aan dezelfde zijde weer verder te fietsen. In die gevallen kiezen we daarom voor tweerichtingpaden, omdat het veiliger is om automobilisten te waarschuwen voor fietsers uit twee richtingen.'
In 2024 werden ongeveer 30 ongevallen op rotondes geteld (met en zonder letsel) waarbij voetgangers of (brom)fietsers betrokken waren. Dit op een totaal van 619 geregistreerde ongevallen in heel Amstelveen. In 2023 was dit rond de 22 tegenover 442 totaal. Een deel van de stijging is te verklaren door een betere registratie, maar ook door de veranderende mobiliteit.