Gemeente start met 'eHerkenning' voor bedrijven
AMSTELVEEN - Gemeente Amstelveen heeft
vanaf heden de beschikking over eHerkenning. eHerkenning is bedoeld voor bedrijven en is vergelijkbaar met DigID. Met eHerkenning kan een bedrijf via het digitale loket bijvoorbeeld een aanvraag voor een (parkeer)vergunning of een melding via Omgevingsloket doen.
Voor zowel het bedrijfsleven als de gemeente verloopt de aanvraagprocedure hierdoor sneller en eenvoudiger. Amstelveen heeft het afgelopen jaar een groot deel van de digitale dienstverlening volledig vernieuwd.
eHerkenning
Steeds meer overheidsorganisaties maken hun diensten via eHerkenning toegankelijk. Hierdoor weten overheidsorganisaties met welk bedrijf ze te maken hebben. Ook weten ze of medewerkers gemachtigd zijn om namens dit bedrijf te handelen. Om eHerkenning te gebruiken, moet een bedrijf of organisatie staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK).
Aanvragen
Bedrijven kunnen eHerkenning aanvragen bij een van de zes erkende leveranciers op https://www.eherkenning.nl/nl/inloggen-met-eherkenning/leveranciers. eHerkenning werkt met verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Als Beveiligingsniveau heeft de gemeente Amstelveen niveau EH1 toegepast. Deze dient u in te vullen in de aanvraag voor eHerkenning.
Wethoudersquote
Wethouder Dienstverlening Jeroen Brandes (PvdA): 'Stapje voor stapje willen we onze digitale dienstverlening verbeteren. Met eHerkenning wordt het voor bedrijven eenvoudiger zaken te doen met de gemeente. Zo kunnen we op een veilige manier zaken snel afhandelen.'
Verbetering
De gemeente ziet nog steeds ruimte voor verbetering. Zo is de afhandeling van sommige webformulieren nog steeds omslachtig, waardoor de gebruikers van de formulieren nog niet online kunnen zien wat de status is van hun vraag, melding of aangifte. Dat wordt mogelijk, zodra het totale systeem is vernieuwd.