Groei Schiphol? Start eerst eens met oude beloftes inlossen
Amstelveen – Eerst oude beloftes inlossen, dan pas nieuwe beloftes doen en die ook nog waarmaken: dat is de strekking van een boodschap die wethouder Herbert Raat (Schipholzaken, VVD) aan minister Cora van Nieuwenhuizen heeft overgebracht inzake de voorgenomen groei van het aantal Schiphol-vluchten.
Raat, groot voorstander van een luchthaven in zee omdat de overlast en druk op Amstelveen en omliggende gemeenten in zijn visie te groot wordt bij een verdere groei van Schiphol, wijst de minister er per brief fijntjes op dat bestaande hinderbeperkende afspraken met luchthaven Schiphol nog altijd overschreden worden, terwijl er nu weer nieuwe hinder beperkende beloftes worden gedaan om Schiphol verder te kunnen laten groeien.
Nooit ingelost
‘Eerdere beloftes om de overlast te verminderen zijn nooit ingelost’, concludeert Raat in zijn persoonlijke weblog. Hij doelt met name op de ontwikkeling van het aantal vluchten en baangebruik van de Buitenveldertbaan, dat beperkt zou worden tot het maximaal overeengekomen aantal van 30.000 vluchten. ‘Dit moet eerst gebeuren voordat er sprake kan zijn van verdere groei van Schiphol. ‘Belofte maakt schuld’, zegt Raat.
Minder positief
Raat ondersteunt wel het principe van eerst leveren van hinderbeperking en niet meer groeien op krediet, zoals de minister uitdraagt, maar is vooral minder positief wij over de manier waarop vastgesteld moet worden of Schiphol door mag groeien naar 540.000 vluchten per jaar. ‘Zo zijn geluidsnormen die recht doen aan de beleving van hinder nog in onderzoek, evenals wat ‘ambitieuze en haalbare groeistappen’ zouden kunnen zijn’, aldus Raat.
Eerst zien dan geloven
De wethouder lijkt weinig fiducie te hebben in het inlossen van de ministeriële beloftes rond Schiphol: ‘Eerst zien, dan geloven,’ zegt Raat. Hij vindt dat de grenzen nu echt wel in zicht zijn. ‘Hoog tijd voor een plan B’ – daarmee doelend op een luchthaven in zee. Hij haalt daarbij ook cabaretier Freek de Jonge aan, die afgelopen vrijdag op bezoek was in Amstelveen en zijn visie gaf op Schiphol. Zie hier de persoonlijke weblog van Herbert Raat.