Amstelveen - Een nieuw busstation in Amstelveen en de doortrekking van Lijn 5 naar het busstation. Het zijn serieuze opties om de bereikbaarheid van Amstelveen en het Stadshart in de toekomst te verbeteren en te waarborgen, zo werd vanmorgen bekend. Vernieuwing is nodig, want in Amstelveen worden de komende jaren veel woningen bijgebouwd. ‘Woningen en mobiliteit kunnen niet zonder elkaar,’ zegt wethouder Floor Gordon over de jongste plannen.
Ze heeft een goed gevoel overgehouden aan een bezoek vanmorgen, waarin ze samen met wethouder Herbert Raat het Amstelveense belang van goed openbaar vervoer voor Amstelveen en de regio onder de aandacht heeft kunnen brengen bij de Vervoerregio en Connexxion.
Het moment
Gordon: ‘Naast de vele woningbouwontwikkelingen in Amstelveen (Stadshart, Nieuw Legmeer/Bovenkerkerwegzone, Scheg) zijn ook onze buren volop aan het bouwen (o.a. Oosteinderdriehoek Aalsmeer) Woningen en mobiliteit kunnen niet zonder elkaar. Daarom is dit het moment om de toekomst van het busstation samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion te verkennen.
Twee opties
Het huidige busstation in het Stadshart is verouderd. Samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion worden twee scenario’s onderzocht: vernieuwing van het busstation in de huidige vorm of een geheel nieuw busstation tussen de twee meest westelijke Meandertorens ter hoogte van de Keizer Karelweg.
Ook is verkenning gestart om tramlijn 5, die nu aan de andere kant van het Stadshart (bij het Handelsplein) stopt, vanaf het Handelsplein door te trekken naar het (nieuwe) busstation. We verwachten de eerste resultaten van dit verkennende onderzoek eind 2025,' zegt Gordon.