GroenLinks Amstelveen: ‘Maak einde aan groei Schiphol’
Amstelveen – De Amstelveense fractie van GroenLinks wil dat er een einde komt aan de groei van Schiphol en vindt nog meer overlast onacceptabel. De partij heeft daartoe kritische vragen gesteld aan het college van B&W.
‘Amstelveen is één van de belanghebbenden van Schiphol die binnenkort advies uitbrengen over de mogelijke groei van de luchthaven. GroenLinks wil weten hoe de wethouder zich op belangrijke punten gaat opstellen en bepleit een einde aan de groei van Schiphol, omdat de partij nog meer overlast in Amstelveen niet acceptabel vindt’, aldus de partij in een persbericht.
MER
'GroenLinks wil van het college van B&W duidelijkheid over de opstelling als het gaat om de mogelijke groei van Schiphol. Schiphol heeft vorige week de langverwachte concept milieueffectrapportage (MER) uitgebracht, waarin onder andere staat dat er mogelijkheden zijn om door te groeien van 500.000 vluchten per jaar naar 540.000 vluchten. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is nu gevraagd om in de komende weken advies uit te brengen over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. In de ORS is wethouder Raat de vertegenwoordiger namens Amstelveen.'
Max 500.000 vluchten per jaar
'GroenLinks wil dat het totaal aantal vluchten niet verder mag groeien dan het aantal van 500.000 vluchten per jaar dat nu al bereikt is. De partij wil weten of het college groei boven de 500.000 vluchten wel gaat accepteren. Een heikel punt daarbij is ook het aantal nachtvluchten, dat boven Amstelveen heel veel overlast geeft. GroenLinks fractievoorzitter Martin Kortekaas: ‘Wij houden de wethouder aan zijn eerdere uitlatingen dat het aantal nachtvluchten tot het absolute minimum beperkt moet worden.’
Overlast
'De overlast in Amstelveen wordt volgens GroenLinks vooral veroorzaakt door het overmatig gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Schiphol heeft met de huidige afspraken te veel ruimte om deze banen naast de Polderbaan te gebruiken. GroenLinks vraagt de wethouder dan ook om vast te houden aan beperking van het gebruik van deze banen.'
Stop met kunstmatige berekeningen
'Ook ter discussie staat de manier waarop Schiphol tot nu toe berekent hoeveel overlast er is door geluid en door de slechte luchtkwaliteit. Martin Kortekaas daarover: ‘GroenLinks pleit al langer voor het meten van de herrie en de luchtkwaliteit en te stoppen met kunstmatige berekeningen die geen goed beeld geven van de werkelijk beleefde overlast.’
Martin Kortekaas (GroenLinks). [Beeld: Katja Mali Fotografie]