GroenLinks Amstelveen wil meer aandacht voor fietsers
Amstelveen – Groen Links vindt dat er tijdens de werkzaamheden in Amstelveen te weinig wordt gedaan voor fietsers. De politieke partij maakt zich onder meer zorgen over het afsluiten van een gedeelte van het Kazernepad.
In de commissievergadering van morgen zal GroenLinks Amstelveen daarom vragen stellen over de vele omleidingen voor fietsers die momenteel op diverse plekken in Amstelveen hinder veroorzaken. GroenLinks vraagt zich af of er voor de fietsers wel net zo hard wordt gewerkt aan passende oplossingen als voor de automobilisten. De partij klaagde eerder al over een gebrekkige informatie over de gevolgen van de werkzaamheden voor fietsers.
Hinder
Door de vele werkzaamheden die momenteel in Amstelveen plaatsvinden, ondervindt het verkeer veel hinder. Voor automobilisten lijken de juiste voorbereidingen te zijn getroffen om de doorstroming zo goed als mogelijk te organiseren. Voor het overige verkeer is dit volgens GroenLinks minder goed geregeld. Zo hadden de reizigers van bus 55, de bus die de metro het komende jaar vervangt, een slechte eerste ervaring.
Maar ook fietsers en voetgangers hebben volgens GroenLinks last van de werkzaamheden. “Iedereen die wel eens fietst in Amstelveen zal het meteen herkennen, de vele omleidingen, die niet alleen langer zijn en meer tijd kosten dan je normale route, maar ook over slecht wegdek gaan en meer stoplichten en voorrangswegen kruisen”, zegt Lennart de Looze, gemeenteraadslid van GroenLinks, vandaag in een persbericht van zijn partij.
Serieus
De Looze ziet ook in dat het soms misschien niet anders kan, zoals langs de Beneluxbaan, waar gewerkt wordt aan de nieuwe Amstelveenlijn. Maar voor andere plekken vraagt het raadslid zich af of fietsers wel net zo serieus genomen worden als de automobilisten: “Kijk bijvoorbeeld naar de afsluiting van het Zwartepad oftewel het Kazernepad tussen Zetterij en Noorddammerlaan. Op 13 december meldde de gemeente dat de herstelwerkzaamheden 3 tot 12 maanden gaan duren. Als dit een autoweg was geweest, had dit dan net zo lang geduurd?”
Maar ook het gesloten fietspad voor het Hermann Wesselink College langs en het gesloten fietstunneltje bij De Meent zijn volgens GroenLinks voorbeelden waar fietsers momenteel veel last ervaren ten opzichte van de auto’s die op deze plekken door ‘goed uitgekiend beleid’ worden ontzien. “Zijn de fietspaden dan het laatst waar rekening mee gehouden wordt bij dit soort projecten?”, vraagt De Looze zich af. “De prioriteiten liggen duidelijk ergens anders.”
Omfietsen
Het veelgebruikte stukje Kazernepad is nu al drie maanden dicht en laat fietsers dus al geruime tijd een stuk omfietsen. Op het eerste gezicht is er in de afgelopen drie maanden volgens GroenLinks nog niets aan gedaan. De Looze zal het college vragen hoe lang dit nog gaat duren en wanneer de gemeente ‘eindelijk’ het gehele Kazernepad gaat verbreden.