GroenLinks wil dat deelscooters behouden blijven in Amstelveen
Amstelveen - ‘Een bizarre beslissing’ zegt Simon Lutz burgerlid van GroenLinks Amstelveen, nadat het College van B en W meldde de vergunning voor het deelscooterbedrijf dat in Amstelveen actief is (Check) na afloop van dit jaar in te trekken, omdat de deelscooters voor overlast zorgen.
‘Deelmobiliteit is dé weg vooruit om iedereen van A naar B te brengen. Daarbij gaat het natuurlijk om een goede mix van OV, eigen auto, scooter of fiets en deelauto’s, deelscooters en deelfietsen,’ stelt Lutz. Hij vervolgt: ‘Elk stukje is daarbij belangrijk: wil je iets zwaars of onhandigs vervoeren, dan heb je een auto nodig. Voor korte afstanden kun je lopen of pak je de fiets, en als de afstand net wat langer is, dan is een deelscooter eventueel een goede oplossing.'
'Veel gebruikers'
Volgens het GroenLinks-burgerlid zijn er 20.000 mensen in Amstelveen die de app van een scooterverhuurder in hun bezit hebben en 6.000 mensen die de scooters ook daadwerkelijk gebruiken. 'Dat is een fors deel van de bewoners van Amstelveen. En tegen die mensen zegt de wethouder nu: zoek maar een andere oplossing.’
Gesprekken met gebruikers
Lutz heeft de afgelopen weken met verschillende gebruikers gesproken. 'Er zijn heel veel verschillende redenen om de deelscooters te gebruiken. Koen, een student van 20 jaar, neemt het als aanvullend vervoer op het OV ‘als de bussen of trams weer eens niet rijden.’ Investeerder Ruben, 39 jaar, gaf volgens Lutz aan: ‘Dit is een van de eerste initiatieven voor deelmobiliteit die succesvol zijn en breed gebruikt worden.’ Hij gebruikt de deelscooters al negen jaar gemiddeld een à twee keer per week. Als de deelscooters niet meer naar Amstelveen mogen rijden, zullen er veel meer ritten met de auto gemaakt worden. ‘Ik ben geen extreme klimaatactivist, maar dit zou ik zonde vinden.’
Benzinescooter
Volgens GroenLinks gaan sommige bewoners bij het vertrek van Check gedwongen voor een benzinescooter kiezen. Lutz sprak daarover met d 26-jarige PIm, die Check gemiddeld vier keer per week gebruikt. Hij is er duidelijk over: ‘Als ik de deelscooter niet meer kan gebruiken, dan word ik gedwongen om zelf een scooter aan te schaffen. Dat zal dan een benzinescooter zijn vanwege de lagere prijs. Dat zal veel meer milieuvervuilend zijn dan de elektrische scooters die ik nu gebruik.’
Wethouder op andere gedachten brengen
Simon Lutz roept mensen die de deelscooters regelmatig in Amstelveen gebruiken op om zich te melden bij GroenLinks, via groenlinksamstelv@gmail.com ' Het laatste woord hierover is nog niet gesproken. Ik zal er alles aan doen om de wethouder op andere gedachten te brengen. Het is vanuit het milieustandpunt beter als de dienst behouden blijft voor Amstelveen. Maar vooral is een verbod op deelscooters vervelend voor al die gebruikers die de laatste jaren hebben kunnen vertrouwen op deze service.’
Deelfietsen
Het College gaf wel aan als alternatief naar elektrische deelfietsen te kijken in plaats van de deelscooters.Uit onderzoek zou namelijk blijken dat deelscooters meestal voor dezelfde afstand worden gebruikt als deelfietsen. Het voordeel van fietsen is dat ze gewoon in fietsenrekken geplaatst kunnen worden en geen trottoirs blokkeren zoals de scooters.