GvA: ‘Goed als Cobra Museum dependance van Stedelijk Museum wordt’

Amstelveen - De Amstelveense coalitiepartij Goed voor Amstelveen (GvA) ziet toekomst in het Cobra Museum als het een dependance van het Stedelijk Museum zou worden, of anderzijds  een Amstelveens stedelijk museum met daarbij de mogelijkheid klassieke meesters te tonen.

‘Uitwisseling van expertise, collectie en kunst zal dan een grotere aantrekkingskracht hebben voor ook een grote groep Amstelveens inwoners die niet altijd van moderne en hedendaagse kunst houden maar die wel hun gemeentelijke belasting betalen,’ zegt partijleider Jacqueline Höcker in een ingezonden opiniestuk.

Blinde vlek

Höcker: ‘Met het besef dat kunst en cultuur bijdraagt aan welzijn, verbinding en creativiteit en behalve dat kunst inspireert, talenten ontwikkelt en prikkelt, heeft het Cobra vele bekende werken van talentvolle en geniale kunstenaars tentoongesteld. Er zijn vele tentoonstellingen geweest met prachtige werken van kunstenaars vanuit de hele wereld. Bestuur en management van het Cobra Museum zijn passievol, bevlogen, gemotiveerd en misschien zit daar ook wel de blinde vlek.’

Systeemwending

'Er komt een punt van bezinning wanneer subsidiegelden niet de uitkomst bieden die men zou verwachten, bezoekersaantallen achterblijven en 33% bezoekers aantrekt vanuit Amstelveen en regio en slechts 13% Amstelveense bezoekers. En dat 23 jaar lang op de tentoonstelling van Frida Kahlo na. Wanneer we zien dat daar al zolang een patroon in zit van financiële tekorten wordt het tijd dat het systeem van de organisatie een andere wending krijgt.’

‘We hebben niets aan oplappen en weer terugvallen in hoe het al zo lang is gegaan. Een systemische benadering en dus onder ogen zien wat niet meer werkt en verschuivingen in het systeem aanbrengen, is nodig om te zorgen dat collecties niet onder het stof verdwijnen en het museum bestaansrecht terugkrijgt.’

Collectie

‘De Amstelveense inwoners betalen belasting en van de gemeentelijke gelden wordt subsidie verstrekt. Subsidie is publieksgeld. Tot 2024 wordt € 1.200.000 subsidie verstrekt aan het Cobra, een internationaal en regionaal bekend museum, gebaseerd op de werken van Cobra. Helaas zijn die (naar ons weten 400) kunstwerken al veel eerder verkocht door Karel van Stuivenberg in 2002.  Het Cobra Museum heeft zich verbreed en kunstwerken aangetrokken vanuit de hele wereld merendeels gericht op onder andere moderne en hedendaagse kunst maar ieder jaar met een financieel tekort eindigt.’

Aantrekkingskracht

‘De vraag is dan ook hoe het komt dat er mensen zijn die zich niet aangetrokken voelen tot het Cobra Museum, en dat mag ook immers houdt ook niet iedereen van dansen, voetbal of welke activiteit dan ook.  In Amstelveen wonen ook mensen die wel geïnteresseerd zijn in de klassieke meesters en de klassieken kunstwerken zoals de werken in het Rijksmuseum.  En wanneer daar werken gerestaureerd zijn en weer beschikbaar voor het oog van het publiek zijn, staan er wachtrijen voor de deuren van het Rijksmuseum zoals de restauratie van een Rembrandt.’

Stedelijk Museum

'En het Stedelijk Museum voor moderne en hedendaagse kunst oogst niet voor niets zoveel succes als er zoals nu een tentoonstelling is over Van Gogh. En ja, het klimaat van een museum moet zich daarvoor lenen en is ook kostbaar. Waar een wil is een weg. Je moet die weg wel in willen slaan. In het DSP rapport, een onderzoek naar de levensbestendigheid en levensvatbaarheid van het Cobra Museum, staat: Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken.’

Dependance

‘Het zou goed zijn als het Cobra Museum een dependance van het Stedelijk Museum zou worden of een Amstelveens stedelijk museum met daarbij de mogelijkheid voor de klassieke meesters. Uitwisseling van expertise, collectie en kunst zal dan een grotere aantrekkingskracht hebben voor ook een grote groep Amstelveens inwoners die niet altijd van moderne en hedendaagse kunst houden maar die wel hun gemeentelijke belasting betalen,’ aldus Höcker.


Meer nieuws

Sport vandaag 09:00

Siem de Jong openhartig over zijn voetbalcarrière en het EK

Amstelveen - Siem de Jong (35) behoeft eigenlijk geen introductie. De aanvallende middenvelder zette vorig jaar een punt achter zijn indrukwekkende voetbalcarrière die in het teken stond van titels, maar ook zeker van blessures. In het Oude Dorp in Amstelveen blikt hij terug op de afgelopen jaren en spreekt hij over zijn hoogtepunten, uitdagingen en natuurlijk het aankomende EK.

Verkeer & Vervoer gisteren 17:49

Rijksweg A9 bij Amstelveen vrijdagavond eerder dicht vanwege verwachte harde wind

Amstelveen - Rijkswaterstaat is genoodzaakt om de A9 bij Amstelveen - in de richting van Utrecht/Almere - vanavond (vrijdag 14 juni) eerder af te sluiten dan aanvankelijk gepland. De snelweg gaat om 20.00 uur op slot in plaats van 23.00 uur, omdat er stevige wind wordt verwacht die de geplande werkzaamheden kunnen dwarsbomen.

Kunst & Cultuur gisteren 14:00

Topvioliste Anne Bazen stond in halve finale Prinses Christina Concours

Amstelveen - De Amstelveense violiste Anne Bazen (16) was zes jaar oud toen ze voor het eerst viool speelde. Naar eigen zeggen heeft ze het instrument tot op de dag van vandaag niet meer losgelaten. In april stond ze in de halve finale van het Prinses Christina Concours, een toonaangevende klassieke muziekwedstrijd voor jonge talenten tussen de 12 en 19 jaar.

Algemeen gisteren 12:07

Groep Amstelveense ouderen heeft onvoldoende geld om goed te eten

Amstelveen - In Amstelveen is een groep ouderen die niet genoeg geld heeft om goed te eten. Onder deze ouderen bestaat daarover veel schaamte. Ook blijkt dat de ouderen die afhankelijk zijn van de Voedselbank, het vervoer naar de Voedselbank als probleem ervaren.