Hoeveel (bijna) ongelukken moeten er nog gebeuren?
Amstelveen - Hoeveel (bijna) ongelukken moeten er nog gebeuren? Dat is de vraag die de lokale politieke partij Actief voor Amstelveen (AVA) aan het College van B en W stelt, omdat er geen eenduidige regels gelden op de Amstelveense rotondes.
Volgens AVA blijft onder andere de rotonde aan de Sportlaan/Beneluxbaan voor problemen zorgen. ‘Diverse fietsers en scootergebruikers ervaren vaak (bijna) aanrijdingen, omdat er geen eenrichtingsverkeer is op de rotonde-fietspaden. Dit zorgt vaak voor onveilige situaties. AVA zegt hier diverse meldingen over te krijgen, zeker nu het vroeger donker is geworden.
Draad kwijt
Bestuurder van auto’s, busjes, vrachtwagens en overige bestuurders raken volgens AVA de draad kwijt. ‘Want bij de ene rotonde komen fietspadgebruikers alléén van rechts en bij de andere weer van alle kanten,' zegt Gonnie van Rietschoten van AVA.
Vervanging glazen platen
AVA stelde eerder ook al vragen over het gevaar van de glazen platen bij de rotonde Beneluxbaan-Sportlaan, die nog niet zijn vervangen. De platen reflecteren en beslaan, waardoor de zichtlijnen beperkt worden. Het ligt in de bedoeling de platen te vervangen op zichtlijnen tevervangen voor spijlen.
AVA zal in de komende commissievergadering van Ruimte Wonen en Natuur op 2 december 2021 een serie vragen stellen over de Amstelveense rotondes. De lokale partij wil weten waarom er destijds is gekozen voor tweezijdig gebruik van de fietspaden op de rotonde Beneluxbaan/Sportlaan en ook waarom andere rotondes aan de Beneluxbaan inmiddels zijn aangepast op eenzijdig gebruik - en deze nog niet.
Toezegging
AVA wil weten of de 'gevaarlijk situatie' zo spoedig mogelijk aangepakt wordt en of er al enig zicht is op de termijn dat de glazen wanden vervangen worden door traliewerk. De partij hoopt ook dat het College kan toezeggen dat alle rotondes in Amstelveen een universele rijrichting krijgen, zodat het voor elke verkeersdeelnemer eenduidig is waar andere gebruikers vandaan komen.
Tot slot vindt AVA het merkwaardig dat aan de zuidzijde van de Sportlaan nabij de rotonde het fietspad tweezijdig is, maar aan de noordzijde niet. 'Nu moeten gebruikers van het fietspad komende uit de Maarten Lutherweg, indien ze richting Stadshart willen, eerst oversteken en dan weer terug, om vervolgens aan de westzijde van de Beneluxbaan richting Stadshart te gaan. 'Waarom is dit stukje, net als de overzijde, niet tweezijdig', vraagt Van Rietschoten zich af.