In 'Fatbike City Amstelveen' kan gemeentebestuur niet wachten op landelijke maatregelen
Amstelveen - Het is geen geheim dat de fatbike razendpopulair is in Amstelveen, met name onder jongeren. De elektrische fietsen met dikke banden staan gedurende het schoolseizoen in rijen dik bij de Amstelveense scholen en de gemiddelde fietser kent maar al te goed het beeld van jonge pubers die met 40+km voorbij komen stuiven op het fietspad. Het gemeentebestuur kan niet wachten tot er landelijke maatregelen komen.
Amstelveen kan gerust Fatbike City worden genoemd, gezien het grote aantal fatbikes dat zich op het lokale wegennet voortbeweegt. Voor de zomervakantie stuurde het College van B &W al een brief aan de ouders/verzorgers van scholieren die nu voor het eerst naar een middelbare school gaan in Amstelveen. Daarin wordt gewaarschuwd voor het gevaar van snelle e-bikes en fatbikes in het verkeer.
Leeftijdsgrens
Verkeerswethouder Herbert Raat (VVD) is groot voorstander van een leeftijdsgrens voor de fatbikes (16) en vindt dat er, net als met scooters, een rijbewijs voor nodig is. Ook het opvoeren (nu vaak een fluitje van een cent) moet aan banden worden gelegd en hard worden bestraft.
In Amstelveen vonden al diverse (ernstige) ongevallen plaats met fatbikes en Raat hoopt écht dat daar een einde komt. 'Als het mis gaat, gaat het vaak goed mis. Overal in het land raken jonge kinderen heel ernstig gewond. Daar gaat heel veel leed achter schuil. Dat moet niemand willen.'
Tweede Kamer
Raat zegt verheugd te zijn dat er in de Tweede Kamer een meerderheid blijkt te zijn voor maatregelen tegen de fatbike, nadat de minister (Barry Madlener, PVV) aanvankelijk aangaf niets te willen ondernemen tegen de fatbike omdat het in feite een gewone elektrische fiets is. De minister werd hard teruggefloten, mede door de eigen PVV-fractie. Raat is blij dat de Kamer achter maatregelen staat.
Meer controles Amstelveen
De politie in Amstelveen handhaaft in toenemende mate op opgevoerde en illegale e-bikes/fatbikes en is uitgerust met een speciale rollerbank voor elektrische tweewielers. De boete bedraagt 310 euro en ook kan de ebike/fatbike in beslag genomen worden en vernietigd.
Een opgevoerde e-bike/fatbike is verboden op de openbare weg en illegaal. Met een illegale (dus opgevoerde) fiets lopen gebruikers een zeer groot risico niet verzekerd te zijn. Bij een ongeluk moet zelf voor de kosten worden opgedraaid. Zeker bij ernstige ongevallen met letsel kan dat verstrekkende gevolgen hebben.