KLM snijdt in kantoorbanen; bouw nieuw hoofdkantoor op lange baan geschoven
Amstelveen - Om de financiële en operationele prestaties van KLM structureel te verbeteren, scharpt de luchtvaartmaatschappij 250 arbeidsplaatsen in niet-operationele functies. Ook is de bouw van een nieuw hoofdkantoor uitgesteld.
In oktober 2024 kondigde KLM al een pakket maatregelen aan om een verbetering van het bedrijfsresultaat van 450 miljoen euro te bereiken. Vandaag maakte KLM Groep bekend dat het een reductie van 250 arbeidsplaatsen gaat en dat de ondernemingsraad en de vakbonden daarover vooraf zijn geïnformeerd.
Marjan Rintel, President-Directeur van KLM, laat in een persverklaring weten dat voor de toekomst van KLM cruciaal is om kosten structureel te verlagen: ‘En daar horen pijnlijke keuzes bij. Een daarvan is het reduceren van het aantal kantoorfuncties. Daarbij proberen we om gedwongen ontslagen te voorkomen, al kunnen we het niet bij voorbaat uitsluiten. Dit proces pakken we uiterst zorgvuldig aan, in nauw overleg met de Ondernemingsraad. Voor operationele of schaarse functies blijven we werven, zodat we onze operationele capaciteit zo veel mogelijk kunnen inzetten.'
De bouw van een nieuw hoofdkantoor, waarmee KLM het huidige hoofdkantoor in Amstelveen zou verlaten (voor ene plke op Schiphol-Oost) alsmede de investeringen voor twee gebouwen bij Engineering & Maintenance zijn op de lange baan geschoven. Verder zijn er maatregelen in het hele bedrijf om de productiviteit met minimaal 5% te vergroten en dus de winstgevendheid te verbeteren.
KLM stelt ook dat er ook een verkenning loopt om activiteiten die niet direct bijdragen aan de uitvoering van vluchten af te stoten of stop te zetten. KLM en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) hebben ook een principeakkoord bereikt over tijdelijke maatregelen om de inzetbaarheid van vliegers te vergroten, zodat KLM de dienstregeling op Europese en intercontinentale bestemmingen voor de komende zomer en winter kan uitvoeren.