Kritiek op Amstelveens beleid bijstandsaanvragen: 'maatwerk een lachertje'
Amstelveen – Burgerraadslid Wil Roode van de Socialistische Partij Amstelveen is van mening dat het Amstelveense College van B & W een ontmoedigingsbeleid voert als het aankomt op het aanvragen van bijstand in Amstelveen, ook in deze coronatijd. De partij heeft daarom het aanvraagformulier Bijstand op haar eigen website geplaatst, zodat deze toegankelijk is voor eenieder die reguliere bijstand wil aanvragen.
In een op de website van de SP geplaatst opniestuk van Roode wordt gehakt gemaakt van het collegebeleid en krijgt wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg, PdvA) zware kritiek te verwerken. De wethouder wordt ervan beschuldigd allerlei drogredenen aan te voeren om het - in de ogen van de SP -'Amstelveense ontmoedigingsbeleid met betrekking tot bijstandsaanvragen' te rechtvaardigen.
Schokkend
De partij noemt het ronduit schokkend om te zien dat met het Collegebeleid de Participatiewet, die volgens de SP toch al geen schoonheidsprijs verdient, met voeten wordt getreden. Over het 'maatwerk' dat de gemeente zegt te leveren op het gebied van bijstandsaanvragen is Roode ook uiterst kritisch. ‘Het is een holle kreet die niets voorstelt, want dit Amstelveense ‘maatwerk’ gaat hier hand in hand met het overtreden van de Participatiewet. En dat moet nu maar eens afgelopen zijn’ Roode noemt het maatwerk ronduit een lachertje. Ze wordt in haar kritische opiniestuk gesteund door SP-raadslid Marina Casadei.
Lees hier de bijdrage van SP-burgerraadslid Wil Roode op de website van de SP. Op de website van de SP staat ook een instructie wat mensen moeten doen om te voorkomen dat de gemeente weigert het voorschot van 90% binnen vier weken over te maken na deze eerste dag melding. 'Als het college weigert om mensen te informeren over hun rechten dan doen wij dat als SP wel', aldus Roode.
Gemeente Amstelveen liet recent nog weten dat het aantal bijstandsaanvragen is verdubbeld en dat de afdeling met man en macht werkt om alle aanvragen te verwerken (zie hier). 'In verband met de coronamaatregelen werkt de afdeling volgens de RIVM-regels. De intake die normaal gesproken op het Werkplein wordt gedaan wordt nu telefonisch uitgevoerd. Als uit de intake blijkt dat er mogelijk recht is op een uitkering wordt de betrokkene uitgenodigd op het gemeentehuis waarin in een aangepaste procedure, conform de richtlijnen van het RIVM met voldoende afstand en achter plexiglas, de identiteit wordt vastgesteld en het aanvraagformulier wordt verstrekt', aldus de gemeente in een eerder persbericht.
Het college gaf ook aan te onderzoeken of een digitale bijstandsaanvraag conform de kaders van de gemeenteraad mogelijk is. 'De reguliere bijstandsaanvraag is complex. Zo moet de partner mede ondertekenen, is de kostendelersnorm van toepassing, telt het gezinsvermogen mee en ook het inkomen van de partner. De focus ligt op dit moment op het beoordelen van de aanvragen en de rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking. Als alle benodigde informatie binnen is kan een aanvraag snel afgehandeld worden.'