Kunsteducatie, juist nú

Júlia dos Santos Baptista weet als geen ander hoe belangrijk kunsteducatie is. De gedreven kunstenares geeft les in Beeldende Vorming op verschillende basisscholen in Brazilië en Amstelveen. In de herfstvakantie organiseert zij een nieuwe editie van haar Mini Art Masterclass in samenwerking met bewegingsdocent en storyteller Annet Breure. Beide hebben internationale werk- en kunsteducatie ervaring.

Júlia reflecteert waarom kunsteducatie juist nu zo van belang is. ‘Ik zie kunst en educatie als twee kanten van dezelfde medaille van onze identiteit: Wie ben ik? Wie ben jij? Wat willen wij? Onze kinderen zullen met nog meer globalisering en snellere ontwikkelingen te maken krijgen. Alles wordt complexer. En dus wordt het belang aan duidelijkheid over wie wij daarin zijn nog groter. Maar, die noodzaak om je steeds aan te kunnen passen en toch ook je volle identiteit te behouden ... hoe doe je dat?’


Beeldtaal
‘Kunsteducatie en beeldtaal helpen ons de wereld sneller te begrijpen. De betekenis van een bepaalde gebeurtenis kan duidelijker worden met schilderij of met cartoons bijvoorbeeld. Zo leren kinderen na te denken over kleuren, lay-out, perspectief en balans. Waarom rood? Waarom dat in het midden? Zo gebruiken religies al eeuwen kunst om hun boodschap sneller te verspreiden, ook naar mensen die niet kunnen lezen. Maar niet alleen vroeger, want beeldtaal en icoontjes worden ook volop gebruikt in onze mobieltjes, tientallen keren per dag krijgen we smiley’s of andere beeldberichten. De beeldtaal ontwikkelt zich razend snel. Om te begrijpen waarom bepaalde associaties worden gebruikt of juist vermeden, legt veel bloot over de bedoelingen van de maker of de gebruiker, of het nou om politieke, culturele, commerciële of om emotionele zaken gaat. De beeldtaal vertelt zo ons verhaal en verbeeldt onze identiteit. Ook die taal moeten kinderen leren lezen en spreken, om zo ook in de toekomst hun identiteit te behouden.’

‘Dit alles komt samen bij het zelf maken van een kunstwerk. Het vereist bovendien doorgaans ook veel concentratie, samenwerken, keuzes maken en het oplossen van technische of conceptuele problemen. Allemaal vaardigheden die bijdragen aan een bredere ontwikkeling van onze kinderen. Een onderzoek uit 2010 op openbare scholen in Missouri toonde aan dat meer kunsteducatie leidde tot minder disciplinaire overtredingen en hogere opkomst, een hoger slagingspercentage en hogere cijfers. Kunst komt van “kunnen”, en iets kunnen, kan je leren.’

Verbondenheid
‘Kunst biedt kinderen ook, net als sport dat kan, een goede reden voor kinderen om te voelen dat ze erbij horen. Bij ons! Hun eigen cultuur snappen in relatie tot de rest van de wereld versterkt diepere verbondenheid, maar helpt ook empathie te ontwikkelen als andere culturen beter kunnen worden begrepen. Onbekend maakt onbemind, maar bekend maakt bemind. Dat geldt niet alleen voor ons mensen, maar zeker ook voor … kunsteducatie!’

Op 14 en 16 oktober vindt de herfstvakantie-editie plaats van de Mini Art Masterclass (MAM) in Atelier 4G, Aula van Ateliers 2005. Kijk voor meer informatie op: www.miniartmasterclass.com


Meer nieuws

Algemeen vandaag 14:43

Amstelveen overweegt Stadsfonds op te richten

Amstelveen - Het college van B en W is voornemens om een zogenoemd Stadsfonds in Amstelveen op te richten; een stichting van en door lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties die samen de stad commercieel, cultureel en sociaal aantrekkelijker maken, waarvan alle partijen in Amstelveen profiteren.

Algemeen vandaag 10:52

Weet jij een plek in jouw wijk die meer groen kan gebruiken?

Amstelveen - In het kader van de campagne ‘Groen moet je doen!’ vraagt gemeente Amstelveen inwoners om betegelde plekken in de openbare ruimte voor te dragen die meer groen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in hun eigen straat of wijk. Dat kan nog tot 1 mei 2024.

Sport vandaag 08:56

Karel Eykman school JD2 en JE1 winnaar schoolvoetbaltoernooi in Amstelveen

Amstelveen - Aan de lokale voorrondes van het KNVB schoolvoetbaltoernooi, die begonnen op woensdag 20 maart, hebben maar liefst 50 teams van 13 scholen in Amstelveen mee gedaan. Na vijf spannende weken van competitie hebben de beste acht teams van groep 5-6 en van groep 7-8 zich gekwalificeerd voor de finale op woensdag 24 april. De Karel Eykman school JD2 en JE1 kwamen als winnaar uit de bus.  

Algemeen gisteren 19:53

Weerstand tegen uitbreiding betaald parkeren in Amstelveen: petitie gestart

Amstelveen - Er leeft onder diverse inwoners weerstand tegen de uitbreiding van betaald parkeren in Amstelveen, zeker nu het er naar uitziet dat in de toekomst betaald parkeren in heel de gemeente zal worden doorgevoerd. Diverse wijkbewoners twijfelen aan de betrouwbaarheid van zogenoemde parkeerdrukmetingen en zien de urgentie van betaald parkeren niet in.