Kunsteducatie, juist nú
Júlia dos Santos Baptista weet als geen ander hoe belangrijk kunsteducatie is. De gedreven kunstenares geeft les in Beeldende Vorming op verschillende basisscholen in Brazilië en Amstelveen. In de herfstvakantie organiseert zij een nieuwe editie van haar Mini Art Masterclass in samenwerking met bewegingsdocent en storyteller Annet Breure. Beide hebben internationale werk- en kunsteducatie ervaring.
Júlia reflecteert waarom kunsteducatie juist nu zo van belang is. ‘Ik zie kunst en educatie als twee kanten van dezelfde medaille van onze identiteit: Wie ben ik? Wie ben jij? Wat willen wij? Onze kinderen zullen met nog meer globalisering en snellere ontwikkelingen te maken krijgen. Alles wordt complexer. En dus wordt het belang aan duidelijkheid over wie wij daarin zijn nog groter. Maar, die noodzaak om je steeds aan te kunnen passen en toch ook je volle identiteit te behouden ... hoe doe je dat?’
Beeldtaal
‘Kunsteducatie en beeldtaal helpen ons de wereld sneller te begrijpen. De betekenis van een bepaalde gebeurtenis kan duidelijker worden met schilderij of met cartoons bijvoorbeeld. Zo leren kinderen na te denken over kleuren, lay-out, perspectief en balans. Waarom rood? Waarom dat in het midden? Zo gebruiken religies al eeuwen kunst om hun boodschap sneller te verspreiden, ook naar mensen die niet kunnen lezen. Maar niet alleen vroeger, want beeldtaal en icoontjes worden ook volop gebruikt in onze mobieltjes, tientallen keren per dag krijgen we smiley’s of andere beeldberichten. De beeldtaal ontwikkelt zich razend snel. Om te begrijpen waarom bepaalde associaties worden gebruikt of juist vermeden, legt veel bloot over de bedoelingen van de maker of de gebruiker, of het nou om politieke, culturele, commerciële of om emotionele zaken gaat. De beeldtaal vertelt zo ons verhaal en verbeeldt onze identiteit. Ook die taal moeten kinderen leren lezen en spreken, om zo ook in de toekomst hun identiteit te behouden.’
‘Dit alles komt samen bij het zelf maken van een kunstwerk. Het vereist bovendien doorgaans ook veel concentratie, samenwerken, keuzes maken en het oplossen van technische of conceptuele problemen. Allemaal vaardigheden die bijdragen aan een bredere ontwikkeling van onze kinderen. Een onderzoek uit 2010 op openbare scholen in Missouri toonde aan dat meer kunsteducatie leidde tot minder disciplinaire overtredingen en hogere opkomst, een hoger slagingspercentage en hogere cijfers. Kunst komt van “kunnen”, en iets kunnen, kan je leren.’
Verbondenheid
‘Kunst biedt kinderen ook, net als sport dat kan, een goede reden voor kinderen om te voelen dat ze erbij horen. Bij ons! Hun eigen cultuur snappen in relatie tot de rest van de wereld versterkt diepere verbondenheid, maar helpt ook empathie te ontwikkelen als andere culturen beter kunnen worden begrepen. Onbekend maakt onbemind, maar bekend maakt bemind. Dat geldt niet alleen voor ons mensen, maar zeker ook voor … kunsteducatie!’
Op 14 en 16 oktober vindt de herfstvakantie-editie plaats van de Mini Art Masterclass (MAM) in Atelier 4G, Aula van Ateliers 2005. Kijk voor meer informatie op: www.miniartmasterclass.com