OV Amstelveen: verbeteringen op komst voor buslijnen 174, 199 en 357
AMSTELVEEN - Wethouder Jeroen Brandes (Vervoer, PvdA) benadrukt dat er nog wordt onderhandeld over verdere verbeteringen, maar heeft reeds een aantal verbeteringen in het Amstelveense Openbaar Vervoer-netwerk kunnen afdwingen. Het betreft onder andere de lijnen 174, 199 en 357.
Dat heeft Brandes vanavond bekend gemaakt in de commissievergadering.
199 - Bovenkerk
Vanaf 18 maart zal buslijn 199 Bovenkerk weer bedienen en gaat de bus weer de route rijden via Legmeerdijk, Salamander en Noorddammerweg in Bovenkerk. De route van Lijn 199 wordt licht aangepast, omdat via deze route de haltes op de Sacharovlaan (aan de Hammarskjöldsingel) niet aangedaan kan worden. De gemeente zal daarom een halte aan de oostzijde van de Sacharovlaan realiseren en dat wordt een 1-richtingsbushalte.
357 gaat stoppen bij Weldam
Ook heeft Brandes nieuws voor een deel van de bewoners van Westwijk. De halte Weldam zal namelijk zo snel als mogelijk worden opgenomen in de dienstregeling van Lijn 357.
174 extra ritten in de vroege ochtend
Uiterlijk 1 april 2018 worden twee extra vroege ochtend-ritten (tussen 05.00 en 06.00 uur) ingezet voor Lijn 174, van Middenhoven via Groenelaan naar Busstation Amstelveen. Daarmee wordt de vroege verbinding met Schiphol (via Busstation Amstelveen) weer hersteld
Zwarte Kat
Eveneens is afgesproken dat er een halte komt in het buurtschap De Zwarte Kat voor de zogenoemde 'AML Flex' en ook het aantal rechtstreekse ritten tussen Kudelstaart en Amsterdam wordt verhoogd worden van 2 naar 3.
Meer onderhandelingen volgen
Wethouder Brandes (PvdA), die van meet af aan zijn ongenoegen heeft geuit over de nieuwe dienstregeling, laat weten de afgelopen periode intensief te hebben onderhandeld naar aanleiding van de vele klachten en ervaringen van reizigers. Hij neemt die uiterst serieus. Eerder al lukte het om de halte Graaf Florislaan in Amstelveen Noord te behouden en de 199 in de avonden & weekenden te behouden, maar mét een financiële injectie van de gemeente.
'We zijn er nog niet'
Hij is blij met de reeds tot stand gekomen aanpassingen waarvoor een akkoord is bereikt, maar zal verder onderhandelen om meer verbeteringen door te voeren in het Amstelveense ov-net. 'We zijn er nog niet', zegt hij. De inzet van Brandes is er ook op gericht om lijn 199 weer naar het Busstation Amstelveen te laten rijden via Middenhoven en Groenelaan/Ziekenhuis Amstelland.Hoewel Brandes de verbeteringen dus als eerste mooie resultaten ziet, is hij sterk van mening dat de buslijnvoering voor verbetering vatbaar blijft.
Fijnmazigheid
Brandes wil vooral de fijnmazigheid van het OV verder verbeteren, bijvoorbeeld door met slimme oplossingen te komen als alternatief voor weggevallen bushaltes en de 1 x per uur buslijnen 165, 166 en 167. Ook wil de wethouder een betere bediening Ziekenhuis Amstelland en Raadhuis Amstelveen. De wethouder is zich bewust dat de maatregelen op korte termijn zeker niet alle klachten zullen wegnemen. 'Maar de komende periode doen we samen met de Vervoerregio en Connexxion onderzoek naar verdere verbetervoorstellen.'
Analyse
Vervoerregio Amsterdam heeft overigens bureau GoudAppel Coffeng opdracht gegeven om aspecten van het huidige vervoerplan die aandacht behoeven, te analyseren - om zo tot die verbetervoorstellen te komen.
Foto: wethouder Jeroen Brandes (PvdA).
Dit bericht is geupdate