Naast 'smombie-campagne' nu ook 'mono-campagne' tegen telefoongebruik op de fiets

Naast 'smombie-campagne' nu ook 'mono-campagne' tegen telefoongebruik op de fiets Foto: AmstelveenZ

Amstelveen - Nadat Amstelveen al  in het najaar van 2017 een 'smombie-campagne' startte tegen appen en bellen op de fiets, komt Vervoerregio Amsterdam nu met een nieuwe campagne: Fiets MONO.

De aftrap van de regionale MONO-campagne vond plaats in de hoofdstad. MONO fietsen staat voor ongestoord onderweg zijn. 'Zonder afleiding van je telefoon. Zodat je je ogen op de weg houdt en niet op je scherm', aldus de Vervoerregio, waar Amstelveen onderdeel van uitmaakt.

Telefoonverbod fiets 2019

De nieuwe MONO-bewustwordingscampagne gaat vooraf aan de aanstaande wetswijziging van minister Van Nieuwenhuizen. Zij diende een voorstel in voor een telefoonverbod op de fiets vanaf juli 2019.

Smombie

De Amstelveense smombie-campagne (smombie is een afkorting voor smartphone-zombie) moet met name kinderen en scholieren wijzen op het gevaar van telfeoongebruik op de fiets. Bij diverse Amstelveense scholen werden daartoe vorig jaar borden geplaatst.

MONO

Volgens Vervoerregio Amsterdam zijn fietserszelf aan zet om hun eigen veiligheid en die van anderen te verbeteren. De Vervoerregio en haar gemeenten spannen zich in om het gewenste gedrag te stimuleren. De landelijke MONO-campagne is daar een belangrijk onderdeel van.

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat de helft van de Nederlanders (49 procent) de mobiele telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Jongeren van 18 tot 24 jaar doen het zelfs nog vaker. Driekwart van hen blijft fietsend bellen en appen, blijkt uit onderzoek van Deloitte. In de Amsterdam-regio (Amstelveen) is het aantal fietsers en voetgangers de laatste jaren flink gestegen. 'Het is daarom van groot belang dat we een beetje rekening met elkaar houden in het verkeer en goed opletten.; 

Afgeleid

Afleiding van de mobiele telefoon kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Een telling uitgevoerd door onderzoeksbureau Trajan in de Vervoerregio Amsterdam laat zien dat van 45.000 voorbijkomende fietsers bijna 6% actief bezig is met z’n telefoon. In absolute getallen gaat dat om ongeveer 50.000 momenten waarop fietsers zijn afgeleid in de drukke spits. Daarom gaat nu ook in de Vervoerregio de landelijke campagne MONO van start. 


Reacties

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.