Amstelveen - De werkzaamheden aan het A9-viaduct over de Beneluxbaan zijn afgelopen weekend dermate voorspoedig verlopen dat het niet meer nodig is om ook de nachten tot en met 11 mei te gebruiken voor werkzaamheden. De wegen onder het viaduct zijn komende twee weken ook gewoon beschikbaar, in tegenstelling tot eerder gecommuniceerd. ‘Een kwestie van een goede planning en ook wat geluk,’ verklaart Tom Paton van aannnemer VeenIX over het succesvolle werkweekend waarin 60 uur non-stop werd doorgewerkt.
Afgelopen weekend verwijderde aannemer VeenIX liefst 84 brugliggers en diverse andere betonnen onderdelen aan de noordkant van het viaduct over de Beneluxbaan (liggers zijn de betonnen balken waarop het dek ligt). Het ging gepaard met forse hinder voor de omgeving en een afsluiting van zowel de Beneluxbaan, Ouverture als de Keerpuntweg.
Tom Paton en Carlijn Bergshoeff, beiden werkzaam bij VeenIX, waren afgelopen weekend op locatie en vertellen op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat (zie hier) hoe het is gegaan. Met kleine oogjes vertelt Tom: ‘Maandagochtend om 5.00 uur lag ik in m’n bed. We hebben met z’n allen flink doorgewerkt en ik ben super trots op het hele team. Van engineers, planners en iedereen die zijn steentje bijgedragen heeft. Dit is een echte teamprestatie!’
60 uur non stop werken
In afwisselende diensten werkte het team afgelopen weekend – 19 april tot en met maandagochtend 22 april – in totaal 60 uur nonstop om de noordzijde van het viaduct te slopen. Hiervoor waren tientallen mensen dag en nacht in de weer. Twee 700 tons kranen maakten ruim 90 ‘lifts’ om de betonnen brugliggers van gemiddeld 50 ton, en andere onderdelen uit het viaduct te krijgen. Continu werd er gemonitord of de kranen het aankonden, want niet elke brugligger is even zwaar. Komende week wordt ook nog overdag gewerkt, dan gaan de laatste twee kolommen eruit, het verkeer en de omgeving hebben hier naar verwachting weinig last van.
'All the stars were aligned'
Hoe het komt dat VeenIX nu zoveel sneller dan gepland klaar is met de werkzaamheden? Tom: ‘Het is een combinatie van goede planning en geluk hebben. In Wales hebben we hier een gezegde voor: ‘All the stars were aligned. Of in het Nederlands: alles viel precies goed.’
Tom: ‘Maar ook de flexibiliteit van onze slooppartner MNE heeft enorm geholpen om alles zo snel te doen. Het oorspronkelijke plan was om de twee grote kranen onder het viaduct neer te zetten, maar hier was te weinig ruimte. We hebben uiteindelijk besloten om de twee kranen achter het landhoofd van het viaduct te plaatsen. MNE heeft hierin constant meegedacht, het betekende dat hun planning om moest, hierin waren ze flexibel. Super samenwerking!’
Carlijn vult hem aan: ‘We zijn in ons werk afhankelijk van verschillende externe factoren waaronder het weer. De afgelopen weken heeft het flink gewaaid, dat had roet in het eten kunnen gooien. Maar we hebben geluk gehad want afgelopen weekend viel het mee. Maar we profiteren natuurlijk ook van onze goede voorbereiding.’
Lange voorbereidingstijd
Zo’n klus als deze plannen kost maanden voorbereidingstijd, weten Tom en Carlijn. Carlijn: ‘We hebben ontzettend weinig ruimte om de werkzaamheden uit te voeren, op steenworp afstand wonen mensen en we hebben te maken met verkeer dat zo min mogelijk hinder mag ondervinden’.
Naast het technische werk, is afstemming met betrokken partijen zoals het openbaar vervoer, bedrijven en omwonenden dus van belang. Carlijn: ‘Hierin zorgen we dat er een goede balans ontstaat tussen veiligheid, bereikbaarheid en het zoveel mogelijk beperken van de overlast voor de directe omwonenden. We informeren bewoners al in een vroeg stadium met brieven over de plannen zodat ze weten wat er speelt en wat ze kunnen verwachten. Sommige omwonenden hadden voor de nachten van afgelopen weekend recht op compensatie zoals hotelvouchers en op maat gemaakte oordoppen.’
Zo min mogelijk hinder
Tijdens de weekendwerkzaamheden mochten fietsers, voetgangers en lijnbussen de route overdag blijven gebruiken. Carlijn: ‘Hiervoor hebben we verkeersregelaars ingezet om verkeer veilig tussen het hijsen door te leiden. Dit kwam best wel nauw. Om hinder voor de buslijnen zoveel mogelijk te beperken konden we verkeer steeds maximaal 15 minuten tegenhouden.’
Kleiner maken brugliggers
Eenmaal uit het viaduct werden de brugliggers kleiner gemaakt om in delen vervoerd te kunnen worden. Tom: ‘Dat maakt nogal wat lawaai ja, maar een stuk minder dan het echt klein maken, dus het vermalen van het beton. Dat doen we op een andere locatie om de geluidsoverlast te beperken. Ook het vervoer in kleinere delen zorgde voor minder hinder voor het verkeer dan wanneer we met exceptioneel transport alle brugliggers in grote delen hadden moeten afvoeren.’
De werkzaamheden trokken veel publiek. Carlijn: ‘Omwonenden kwamen kijken hoe het ging en stelden vragen. Ook hebben we positieve feedback gekregen over hoe we iedereen hebben meegenomen in de plannen. Dat is mooi, want daarom steken we hier zoveel moeite en energie in.’
Bekijk hier een fotoreportage van de werkzaamheden afgelopen weekend.