Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 10)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote infrastructurele projecten in Amstelveen. Nu de grote zomeroperatie met succes achter de rug is in deze aflevering meer over wat er allemaal nog moet gebeuren: de kleinste details maken het af.
Nu de tram weer is gaan rijden laten we u ook nog een gedeelte van de werkzaamheden zien, voordat toestemming werd gegeven om tijdens het laatste weekeinde van augustus met het proefrijden te beginnen. Dat de tram nu rijdt betekent nog niet dat alle stations weer open en/of klaar zijn. Dat duurt nog tot eind 2020.
Afwerken van perrons en wanden
De mensen van VITAL werken in de komende weken/maanden gewoon door tot alles klaar is – van De Boelelaan/VU in Buitenveldert tot het opstelterrein aan het (voorlopige) eind van de lijn in Westwijk. Ze zijn gewend om langs spoorlijnen te werken waar treinen met 100 km/uur of meer langsdenderen dus zullen ze niet schrikken van onze oude ‘Amsteltram’.
Op de bovenste foto ziet u het storten van het beton voor de muren, die later afgewerkt worden. Wat we niet zien zijn de lassers die de ruimtes tussen de metalen wanden controleren en eventuele ruimtes dichtlassen om te voorkomen dat er later water doorheen sijpelt. Kwaliteit staat voorop.
(Tekst gaat verder onder foto's)
Liften en kruisingen
De werklui zullen nog wel een tijdje bezig zijn met het afwerken van de perrons op de diverse haltes van de nieuwe Amsteltram. Op Kronenburg ziet het er toch al wel strak uit met open trappen en liften, voorzien van glazen wanden; dat is een stukje ingebouwde sociale veiligheid waardoor de waardering voor de Amsteltram in de toekomst zal stijgen. Compliment aan de ontwerpers die ook aan licht, openheid en veiligheid hebben gedacht. Ook de kruising bij de Sportlaan is inmiddels aan één kant in gebruik zodat de scholieren van de Internationale School op tijd in de klas kunnen komen.
(Tekst gaat verder onder foto's)
Op het fijne werk komt het aan
Je kunt nog zulke strakke rails en mooie perrons bouwen, als de wissels, informatie en verlichting niet werken rijdt er niets. Daarvoor liggen zwarte kabelgoten langs de gehele lijn, waar alles door loopt. Een aantal van die kabels is van glasvezel (kennen we toch van de kabel tv!) en worden gebruikt voor besturing van de seinen, de wissels en informatieborden. Heel secuur werk om dat goed aan elkaar te knopen. Daarvoor heb je een speciaal ‘las’apparaat nodig wat die vezels met elkaar verbindt. Priegelwerk bij meer dan 30 graden met uiterste concentratie op een klein stoeltje langs de lijn! Om het verschil duidelijk te maken liggen ze naast een oplaadsnoertje van een mobiele telefoon.
Er is nog meer dan genoeg te doen: en bij veel werk zit het in de details! Dus,nog even geduld, a.u.b.!