Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 15)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen. In aflevering 15 meer over de Amstelveenlijn; het zijn de details die het 'm doen.
Nu is het zo dat het beeld rond de nieuwe Amstelveenlijn op sommige plekken niet zo spectaculair verandert van aanzicht als tijdens de spannende zomerweken, maar er wordt natuurlijk volop doorgewerkt.
Bij haltes Meent en Middenhoven in Amstelveen Zuid wordt nu bijvoorbeeld door één ploeg gewerkt aan de basis voor het zogenoemde ‘groene’ spoorsysteem. Zoals al eerder vermeld is dit een intensief gedeelte van het totale project.
Blok voor blok verder
Zeer belangrijk is het juist afstellen van de hoogte en plaats van de dwarsliggers, want die worden later in beton gegoten en moeten dus zeer precies worden geplaatst, want later ‘even’ veranderen is er dus niet bij.
Om de vier blokken wordt vanaf de zijkant met lange staven de rails op zijn plaats gehouden (foto hierboven), terwijl van te voren al de juiste hoogte is bepaald (hoofdfoto van dit artikel). Het moet glad en strak gelegd worden zodat we straks stil en comfortabel richting Westwijk – en later Uithoorn – kunnen gaan rijden met Amsteltram 25.
Extra steun bij tunnel
Maar eerst wordt ook nog een extra versteviging van vlechtwerk boven de fiets- en voetgangerstunnels gelegd (foto hieronder), die we op een aantal plaatsen tegenkomen voordat de 15G tram, die bijna 39,5 ton weegt en dertig meter lang is, daarover heen mag rijden Daarbij is vermeldenswaardig dat de Amstelveenlijn gekoppeld gaat rijden met twee tramstellen.
Pas dan worden de dwarsliggers in beton gegoten en is de onderlaag voor het ‘groene’ spoor klaar.
Bovenleidingmasten
Ook de bovenleiding van de Amstelveenlijn wordt vernieuwd en de masten vervangen (foto onder).
Dat moet exact op de juiste plaats uiteraard en ook rechtop; daarvoor dienen de vier moeren op de flenzen onderaan de palen (foto hieronder), die later bijgesteld kunnen worden om alles perfect af te stellen.
Er is nog genoeg te doen: en er zit een hoop detailwerk bij... Dus, nog even geduld, a.u.b.!
Tekst en foto's: Henry Neeter