Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 17)

Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 17) Foto: Webcam Amstelveenlijn

Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen. In aflevering 17 over de werkzaamheden bij de kruising Sportlaan/Beneluxbaan inzake de vernieuwing van de Amstelveenlijn. En... in Middenhoven schiet het ook al op. 

Het derde viaduct bij de Sportlaan

Tijdens de 6 weken durende grote zomeroperatie was er niet voldoende tijd om de rotonde en onderdoorgang op de kruising Sportlaan/Beneluxbaan in één keer aan te leggen, zoals bij Kronenburg en Zonnestein is gebeurd. In verband met het drukke schoolverkeer is de helft van de rotonde Sportlaan/Beneluxbaan inmiddels in gebruik, maar tot eind maart 2020 zal gewerkt worden aan de verdere aanleg van het kruispunt/viaduct.

Inmiddels is begonnen met de ondergraving, zodat de Amsteltram straks onderdoor kan rijden. En natuurlijk wordt gewerkt aan de railverbinding (richting Station Meent in Middenhoven).

De balken van ruim 6 ton (foto boven) waaronder de diepe kuil voor het trein- en wegviaduct kan worden gegraven en waarvoor de speciale kranen van Mammoet weer langs zijn geweest – zijn al geplaatst zoals dat ook bij Kronenburg en Zonnestein is gebeurd.  Het kruispunt Sportlaan/Beneluxbaan is het laatste deel van de Beneluxbaan waar de tram onder het kruispunt door kan rijden. De linkerrijstrook voor het autoverkeer kent hier straks geen stoplichten; de rechterrijstrook zal bestemd zijn voor afslaand of invoegend verkeer. 

Stenen en zand

Eerst wordt er opgeruimd: al het het zand wat afgevoerd wordt, moet schoon zijn zodat het voor een volgende klus weer gebruikt kan worden. Platen, stenen en puin van de eerste bouwfase worden verwijderd, waarna een grote berg zand wordt gebouwd, die weer met vrachtwagens wordt afgevoerd.

Waterafvoer 

 

Ook hier moet weer diep worden gegraven tot zo’n veertien meter onder NAP, dus zijn er grote pijpen en pompen (foto's boven) aangelegd om de boel lekker droog te houden. We kunnen dit duidelijk zien als we het oversteek pad voor voetgangers en fietsers volgen.

Middenhoven

Verderop de lijn richting Westwijk wordt nog altijd hard gewerkt aan de ‘groene’ baan, waar we eerder over schreven. Station Brink wordt nu bestraat, de rails liggen al te wachten op het beton en op de achtergrond zien we dat de bouw van een extra verdieping voor woningen al vergevorderd is.

De mensen van Vital zijn hard aan het werk, dus Nog even geduld, a.u.b.!

Tekst & foto's: Henry Neeter


Reacties